Süti beállítások

Kivédhető-e vagy érezhető-e előre a defekt?

2022/12/12
Gumiabroncs hírek

A defekt az autósok legnagyobb ellensége, egy olyan előre nem látható probléma, amire szinte lehetetlenség ténylegesen felkészülni, így amikor jön, nem tehetünk mást, minthogy a lehető leghiggadtabban reagálni a helyzetre. Nyilván a lassú defekt inkább bosszantó, mint veszélyes, de egy durrdefekt olyan balesetveszélyes helyzetet idézhet elő, amit nem túl tapasztalt sofőrök aligha tudnának hatásosan kivédeni. Éppen ezért rengeteg autóst foglalkoztat, hogy megelőzhető-e egyáltalán a defekt, illetve ha igen, akkor hogyan. Sajnos elszomorító, hogy a defektek nagy része egyelőre teljes bizonyossággal elkerülhetetlen, és vélhetően az is marad, amíg a tudomány elő nem áll egy olyan extra erős gumianyaggal – már vannak erre vonatkozó kísérletek –, amelyek bizonyos időhatárokon belül mondhatni elnyűhetetlenek. Nyilván vannak már defektálló és golyóálló abroncsok, amelyekbe egy plusz tömör gumikerék beépítésével elkerülhető, hogy az abroncs durrdefekt esetén azonnal berántson minket az árokba. Ez azonban a hétköznapi ember számára nem csak elérhetetlen technika, hanem megfizethetetlen is.

 Alternatív megoldások természetesen ettől függetlenül is léteznek! Egyre többen alkalmazzák például az úgynevezett biztonsági gázt a kerekek felpumpálásához a hagyományos levegő helyett. Ez azt jelenti, hogy a gumiabroncsokba egy nitrogénnel gazdagított, stabil gázt töltünk, ami nem csak a menettulajdonságokra lesz jobb hatással, hanem ezen felül alaposan csökkenti a durrdefekt lehetőségének kockázatát is. Szintén egyre jobbak az autók defektfelismerő lehetőségeinek tekinthetőben az újabb elektronikus rendszerek, ezáltal néhány modern autóban ma már defektjelző szisztémát is találhatunk, ami azonnal figyelmeztet és természetesen cselekszik is, ha az elektronika nyomáscsökkenést érzékel valamelyik gumiabroncsban. Nyilván a leginkább úgy akadályozhatjuk meg a defektet egy autógumi esetében, ha megfelelő óvintézkedéseket teszünk a megakadályozására, illetve megfelelően ápoljuk, illetve rendszeresen ellenőrizzük is állapotát. Amennyiben tehát apró, de látható külső sérüléseket látunk a gumin, esetleg dudorodást, vagy bármilyen szokatlan elváltozást, azonnal keressünk fel egy szakembert. Ugyanez igaz a felni sérülésére is, hiszen főként a manapság divatos alumínium felnikből akár komolyabb méretű darabok is kitörhetnek egy nagyobb kátyúval történt találkozás során, ami könnyen defekthez és balesethez is vezethet.

Sokan azt sem tudják ugyanakkor, hogy egyáltalán mit érezhetnek abban az esetben, ha autónk defektet kap! Erre a választ nehéz megadni, hiszen mindez nagyban függ a defekt nagyságától, a sebességtől és így tovább. Ha csak kisebb méretű lyukról vagy repedésről, egyszóval lassú defektről van szó, akkor normál tempó esetén azt érezhetjük, hogy az autó menettulajdonságai szokatlanná váltak, lassabban gyorsul, és feltűnően húz a kormány a defektes kerék irányába. Kialakulhat ilyen esetben rendellenes menetzaj is, de amennyiben a gumiabroncs jobban leereszt, előfordulhat, hogy elkezd felforrósodni, bizonyos esetekben akár enyhén füstölni is a gumiköpeny, aminek rendkívül jellegzetes és büdös szaga van. Amennyiben durrdefekt történt, a tünetek azonnal és intenzíven jelentkeznek, ezáltal az autó hírtelen és nagyon erőteljesen elkezd húzni az egyik irányba, a tapadás elveszik, így az is előfordulhat, hogy elveszítjük uralmunkat a jármű felett. Mindezt gyakran robbanáshoz hasonló zaj kíséri, és az egyetlen amit tehetünk, hogy azonnali gázelvétel mellett – fékezni nem szabad – ellenkormányozunk és reménykedünk.

Iratkozz fel hírlevelünkre
newsletter_icon
Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj az akcióinkról és újdonságainkról!
Elolvastam és elfogadom az Adatvédelmi tájékoztatót