Süti beállítások
Mit (nem) tudnak a diszkont gumigyártók abroncsai?

Mit (nem) tudnak a diszkont gumigyártók abroncsai?

2024/04/26
Gumiabroncs hírek
Néhány évtizeddel ezelőtt még közmegegyezés mellett szinte mindenki elfogadta, hogy az autóipar nagy fejlesztései nem Ázsiából érkeznek. Majd az idő múlásával egyre több ázsiai autógyártó lett kedvelt Európában is, közülük pedig többen is magas minőséget képvselnek. Nyomukban pedig egyre erőteljesebb piaci jelenlétet mutatnak az ázsiai gumigyártók is. Ennek ellenére, továbbra sem minden arany, ami fénylik. Vagyis, az ázsiai származási hely még nem jelent garanciát a minőségre. Mivel kell számolnunk, ha például Blaűckstone, Goodride, Haida, Infinity, Linglong vagy Triangle gumit, vagy hozzájuk hasonlóan kevésbé ismert márkanevet választunk?

Kína előretör az autóiparban is

Kína, mint a világ egyik legnépesebb országa és egyik ipari nagyhatalma természetesen nem akar kimaradni az autóiparból sem. Ennek legismertebb példái az elektromos autózásban tetten érhetők. A BYD például a világ elsőszámú elektromos autógyártója, még a sokkal ismertebb Teslát is megelőzi az eladásokat tekintve. Emellett viszont a gumiabroncsok piacán is egyre több kínai gyártó van jelen. Nem túlzás azt állítani, hogy Kínából szinte havonta új márka érkezik, hiszen szinte megszámlálhatatlan névvel találkozhatunk. Azonban ezek nem jelentenek a valóságban is ennyi gyártót.



Miért népszerűek a budget gumik?

A harmadvonalbeli (ún. budget) gumik legnagyobb vonzereje kétségívül az áruk. Ezeket az abroncsokat ugyanis a normál versenytársak árainál akár 20-30%-kal olcsóbban, a prémium gyártók áraihoz viszonyítva akár 50-60%-kal olcsóbban vásárolhatjuk meg.
Ezzel sokszor azonban csak a saját lelkiismeretünket nyugtatjuk meg, ugyanis az áron kívül nem vizsgálunk más paramétert. A mértékadó tesztelők (például a Német Autóklub, az ADAC) azonban legtöbbször lesújtó véleménnyel vannak a budget gumikról. Kevés kivételtől eltekintve használatukat nem ajánlják, leggyakrabban csak a hiányosságaik miatt kerülnek említésre. Itt főképp a magas menetzaj, a gyenge tapadási képesség, valamint a tartósság szerepel leggyakrabban.

Blacktsone – a holland-német koprodukció

Ha csak az országokat vizsgáljuk, rögtön gondolhatnánk, hogy minőségi abroncsokkal van dolgunk. Ezt a képet tovább árnyalja, ha megtudjuk, hogy a Blackstone tulajdonosa a holland Van Den Ban Autobanden csoport, a gyártást pedig a Continental üzemeiben végzik Németországban. Támogatói is ezekre az erényekre hívják fel a figyelmet.
Érdekes módon azonban, ha Blackstone teszteredményeit nem találjuk meg az interneten. Sem az ADAC, sem pedig a szintén világszerte elfogadott TÜV nem vizsgálta őket. Vajon azért, mert a Blackstone tulajdonosai féltek az eredményektől? Ön pedig, ha ezt a gumit választja, fejest ugrik az ismeretlenbe. Lehetséges, hogy kiszolgálja majd az igényeit, de előfordulhat az is, hogy nem tud majd időben megállni.

Goodride - negyvenéves kínai tradíció

A marketing világában alapvető tanács, hogy a régóta működő cégek bizalmat sugároznak. Ezt a taktikát választotta a kínai tulajdonban lévő Goodride csapata is. A 2024-es nyári abroncsaikat vizsgálva azonban ez a bizalom gyorsan elszállhat.
Az ADAC 2019-es és2021-es értékeléseiben is legfeljebb közepes értékeket találunk. Az összesített értékelés mindkét esetben elégtelen volt. Vagyis, nevével ellentétben a Goodride nem hoz jó vezetési élményt. Érdemes megfontolni ebben az esetben is, hogy a név, vagy az eredmények fontosabbak-e.

Haida - Szecsuán képviselői

A Haida márkát szintén Kínában gyártják, csoportszinten működik és több márkát integrál. A Haida gumik érdekességét az adja, hogy az interneten róla fellelhető vélemények meglehetősen eltérőek. A felhasználók agyba-főbe dicsérik, kiváló értékeléseket adnak neki, természetesen álnév mögé bújva. Míg a teszteredményeket vizsgálva a Haida a legtöbb kritikustól 60% körüli, erős közepes értékelést kap. Az ADAC és a TÜV tesztjei közt a szecsuáni abroncsoknak sem találni nyomát. Lehetséges-e, hogy a felhasználók ennyire elégedettek vele, a néhány fellelhető teszt pedig mind elmarasztalja őket? A választ Önökre bízzuk.

Infinity – a világ (talán) első dubai gumiabroncsa

Az Infinity esetében is első feladatunk, hogy a fellelhető tényekről lehámozzuk a jól csengő marketinges ígéreteket. Az Infinity-t több viszonteladója is a világ húsz legnagyobb gumigyártójának egyikeként jeleníti meg. A teljesítmény kétségtelenül fényes, azonban, a piac nagyobbik részét Európában (közel 50%-ot) a prémium gyártók visznek el. Vagyis a top 20 már mindjárt nem szól akkorát.
Az Infinity tulajdonosa egy dubai cég, a gyártás viszont továbbra is Kínában zajlik. Népszerű márka Szaúd-Arábiában, és a világon több, mint 30 országban érhető el. Vagyis, az Infinity még kétségkívül nem világmárka. Igaz, az ADAC tesztjein legalább az éppen megfelelt kategóriáig már eljutottak. Talán egy napon merészebb céljaik is lehetnek.

Linglong - félelmetesen olcsó gumik

A Linglong hangzásának megfelelően újabb Kínai márka. A Linglong sikerére a legfőbb magyarázat az ára: már 10.000 Ft-os összeg alatt találhatunk abroncsokat, vagyis, a teljes garnitúrát megkaphatjuk annyiért, mint más gyártótól egy-egy gumit. Ez pedig komoly dilemmába ejtheti a gyanútlan vásárlót. Az ADAC őket is 2019-ben és 2021-ben vizsgálta. Az előbbi közepes eredményt követően 2021-ben már a Linglong is az elégtelen kategóriába süllyedt. A fő problémát a vizes útszakaszok okozták neki. Kérdéses, hogy belefér-e egy ilyen rizikó a váratlanul ránk törő zivatarokkal tarkított klímaváltozásban?

Triangle - nemzetközi név, kínai alapokon

A Triangle újabb márka, amelynek gyökerei a ‘70-es évekbe és Kínába nyúlnak vissza. Igaz, már az Egyesült Államokban is rendelkeznek gyártóbázissal. Ez szépen is hangozna, azonban gyűjtésünk legtitokzatosabb márkájához érkeztünk. A Triangle kapcsán sem magyarországi vásárlói, sem nemzetközti teszteredményeket nem találtunk. Itt pedig ismét érdemes elbizonytalanodnunk. Lehetséges-e, hogy a Triangle a világ legjobb abroncsa, de ezt még egyetlen vásárlója vagy egyetlen tesztelő sem kürtölte világgá? Valószínűleg az igazság picit más.  



Mivel tud többet a nagy gyártó budget márkája?

Sok olvasónk bizonyára most ugyanezt a kérdést teszi fel magának. Hiszen, ha a Laufenn (gyártója  Hankook), a Sebring, Taurus vagy Kormoran (mindet a Michelin gyártja) márkákat halljuk, sokkal nagyobb bizalmunk van. A legtöbben ilyenkor azt az érvet veszik elő, hogy a nagy márkák gyáraiban “nem spórolják ki az anyagot”, ugyanazon a gyártósoron készülnek és ugyanaz a szakértelem áll mögöttük. Ez kétségkívül igaz is.
Emellett egységes, uniós minőségellenőrzés, garanciális szolgáltatások érhetők el, amelyeket egy-egy ázsiai gyártónál nem kaphatunk meg. Fontos viszont azt is tudni, hogy azok a fejlesztések, amelyeket ma egy prémium márka megkap, a diszkont “kistestvérekhez” csak jópár év múlva szivárognak le. Igaz, a távol-keleti gyártási folyamatok valószínűleg szintén hasonlóan nem a legújabb innovációkon alapulnak.

Milyen alapvető különbségekről nem beszélnek a webshopok?

A távol-keleti gyártók az árukkal képesek piacot nyerni. Ennek az ára viszont az, hogy mindezt a költséget a kutatási-fejlesztési kiadásokon spórolják meg. Másképp mondva, a nagyobb gyártók mintázatait és keverékeit igyekeznek több-kevesebb sikerrel reprodukálni. Ennek eredményeképp történhet meg, hogy az ADAC teszten az ázsiai gyártó abroncsának 10 méterrel hosszabb fékútra van szüksége, mint egy tesztgyőztes Bridgestone-nak.

A leghasznosabb tanács gumivásárlás előtt

Az olcsó, ismeretlen(ebb) gyártókhoz tartozó abroncsok valódi zsákbamacskát jelentenek. Lehetséges, hogy életünk legjobb ár-érték arányú üzletét sikerül megkötnünk, ahogyan az is, hogy örök életünkben bánni fogjuk a vásárlást. A gumiabroncs az egyetlen érintkezési pont az úttest és a kocsi között, így ha egyetlen dolgon nem érdemes a legolcsóbbat keresni, akkor ez az.
Ahhoz, hogy a döntésünket a legjobban tudjuk meghozni, végezzünk kutatást és bízzuk magunkat független szakértőkre. Első sorban az általunk is látogatott gumiszervíz munkatársaira, másodlagosan pedig a cikkben is említett nemzetközileg elfogadott szervezetek, az ADAC és a TÜV tesztjeire.

Iratkozz fel hírlevelünkre
newsletter_icon
Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj az akcióinkról és újdonságainkról!
Elolvastam és elfogadom az Adatvédelmi tájékoztatót