Fenntartható gumiabroncsok: a Michelin újabb lépést tesz!
„A Michelinnél nem csupán papíron tervezünk fenntartható
abroncsokat, hanem valódi anyagokból készítjük el őket…” – jelentette ki Scott
Clark, az Autóipar, Motorsport, Tapasztalatok és az Amerikai régiók ügyvezető
alelnöke, a csoport végrehajtó bizottságának tagja. Ezzel a Michelinnek azt a
képességét szemléltette, ahogy a gumióriás valóra váltja a céljait. Ezt ismét
bebizonyította a csoport azzal, hogy két új gumiabroncsot mutatott be, amelyek
a fenntarthatóság jegyében készültek.
Fenntartható gumiabroncsok a Michelintől
Ezek egyikét személygépjárművek számára tervezte a
Michelin, a másikat pedig buszok számára. Az előbbi abroncs 45, míg az utóbbi
58 százalékban tartalmaz fenntartható anyagokat. Fontos azt is kiemelni, hogy
az abroncsok esetében nem kötöttek kompromisszumot a teljesítmény tekintetében,
tehát ezek kiváló teljesítményt nyújtó abroncsok. Melyek tervezésénél ügyeltek
arra, hogy ne terheljék a környezetet, és olyan technológiákat alkalmaznak,
melyekkel kapcsolatban a Michelin arra számít, hogy 2025-ig ezeket érvénybe
léptetik.
A Michelin újdonságai
A fenntarthatóság megmutatkozik abban, hogy milyen
anyagokat építettek ezekbe a vadonatúj abroncsokba. A Michelin előrelépését az
jelenti, hogy nagyobb mértékben használ ezeknél a gumiknál természetes gumit,
valamint az is alapvető fontosságú volt, hogy több újrahasznosított anyag
kerüljön a gumiabroncsokba. Így tehát a fenntartható abroncsokba
újrahasznosított kormot, olajokat, például napraforgóolajat és biogyantákat,
valamint rizshéjből származó szilícium-dioxidot, sőt, még újrahasznosított
acélt is beépítettek.
„Az összetételek különböznek attól függően, hogy busz-,
vagy személyautógumiról van-e szó. Ezt a gumiabroncs szerkezete magyarázza, a
személygépkocsiabroncsok esetében a poliészter váz, a teherautók esetében pedig
a fémváz a megoldás, és persze más a futófelületben használt keverék is. A
buszabroncsok belső nyomása ugyanis magasabb – 8 bar –, mint a személygépkocsik
esetében, ami 2,5 bar, ezért ezek jobban ellenálló, acélból készült burkolatot
igényelnek. Ez magyarázza az igencsak eltérő teljesítményigényű futófelületet
is, aminek a keverékéhez nem szükséges sem olaj, sem gyanta, hanem inkább több
természetes gumi.” – ezt nyilatkozta a Michelin fenntartható abroncsaival
kapcsolatban Cyrille Roget, a Michelin-csoport műszaki és tudományos
kommunikációs igazgatója.
A 45 százalékban fenntartható anyagokból készült
személyautó abroncs természetes gumit tartalmaz, elhasználódott abroncsokból
származó gumit, ezen kívül újrahasznosított kormot, bioalapú olajokat és
gyantákat, fenntartható textilszálakat és rizshéjból származó bio szilícium-dioxidot,
ezen kívül újrahasznosított fémhulladékból származó acélt.
Az 58 százalékban fenntartható anyagokból készült
buszabroncsok pedig szintén tartalmaznak természetes gumit, elhasználódott
abroncsokból származó gumit, rizshéjból nyert bio szilikát és fémhulladékból
származó acélt.
Együttműködésben több szervezettel
A fenntartható anyagok integrálásában ezért valódi kihívást
jelentett az előrelépés, melyet a Michelin a csúcstechnológiás anyagok terén
szerzett szakértelmének és az innováció felgyorsítására irányuló törekvésének
köszönhetően célzott partnerségi programmal tudott leküzdeni. Ilyen partner a
Pyrowave (r-sztirol), a Carbios (r-PET), az Enviro (rCB), az IFPEN/Axens, az ADEME
francia ügynökség az ökológiai átállásért (bio-butadién). Az ADEME-vel közösen
vállalták az Empreinte projektet, de itt van a BlackCycle és a WhiteCycle
körforgásos gazdasági projektek létrehozása is, melyeket a Michelin számos
európai partnerrel és az EU támogatásával folytat, hogy az életciklusuk végén
lévő gumiabroncsokat nagyon jó minőségű nyersanyagokká alakítsanak át, melyeket
be lehet építeni az új gumiabroncsokba. Az Empreinte projektet a francia
kormány finanszírozza a jövőbeli beruházások programjának részeként, amely most
a Franciaország 2030 programban szerepel és amelyet jelenleg az ADEME működtet.
Ilyen a 100 százalékban fenntartható gumiabroncs a Michelin szerint
A Michelin a fenntartható anyagok kifejlesztésén és az
abroncsaiba való beépítésén túl, a bolygó erőforrásainak megőrzése érdekében
kiemelkedik globális megközelítésével. Ennek a megközelítésnek a célja az
abroncsok környezeti hatásának csökkentése. Annak érdekében, hogy a Michelin
képes legyen elérni ezt az ambiciózus célt, vagyis 2050-re a teljesen, a 100
százalékban fenntartható gumiabroncsot, a Michelin már most nagyon sokat tesz.
A francia gumióriás az életciklus minden szakaszára odafigyel, tehát már a
nyersanyagok kiválasztására is és ez a figyelem egészen a gumiabroncs
újrahasznosítási megoldásáig tart. Minden szakaszban fontos, hogy a
teljesítmény csökkenése nélkül cselekszenek úgy, hogy figyelembe veszik a
fenntartható anyagok nagyüzemi előállításának valós lehetőségeit.