Süti beállítások
Fenntartható gumiabroncsok: a Michelin újabb lépést tesz!

Fenntartható gumiabroncsok: a Michelin újabb lépést tesz!

2023/02/24
Gumiabroncs hírek
A Michelin egy újabb akadályon lépett át, mivel elsőként tervezett olyan gumiabroncsot, amely akár 58 %-ban fenntartható anyagokat tartalmaz és amelyet engedélyeztek közúti használatra. Ez újabb bizonyítéka annak, hogy a Michelin technológiailag vezető szerepet tölt be az új anyagok felhasználása területén.

„A Michelinnél nem csupán papíron tervezünk fenntartható abroncsokat, hanem valódi anyagokból készítjük el őket…” – jelentette ki Scott Clark, az Autóipar, Motorsport, Tapasztalatok és az Amerikai régiók ügyvezető alelnöke, a csoport végrehajtó bizottságának tagja. Ezzel a Michelinnek azt a képességét szemléltette, ahogy a gumióriás valóra váltja a céljait. Ezt ismét bebizonyította a csoport azzal, hogy két új gumiabroncsot mutatott be, amelyek a fenntarthatóság jegyében készültek.

Fenntartható gumiabroncsok a Michelintől

Ezek egyikét személygépjárművek számára tervezte a Michelin, a másikat pedig buszok számára. Az előbbi abroncs 45, míg az utóbbi 58 százalékban tartalmaz fenntartható anyagokat. Fontos azt is kiemelni, hogy az abroncsok esetében nem kötöttek kompromisszumot a teljesítmény tekintetében, tehát ezek kiváló teljesítményt nyújtó abroncsok. Melyek tervezésénél ügyeltek arra, hogy ne terheljék a környezetet, és olyan technológiákat alkalmaznak, melyekkel kapcsolatban a Michelin arra számít, hogy 2025-ig ezeket érvénybe léptetik.

A Michelin újdonságai

A fenntarthatóság megmutatkozik abban, hogy milyen anyagokat építettek ezekbe a vadonatúj abroncsokba. A Michelin előrelépését az jelenti, hogy nagyobb mértékben használ ezeknél a gumiknál természetes gumit, valamint az is alapvető fontosságú volt, hogy több újrahasznosított anyag kerüljön a gumiabroncsokba. Így tehát a fenntartható abroncsokba újrahasznosított kormot, olajokat, például napraforgóolajat és biogyantákat, valamint rizshéjből származó szilícium-dioxidot, sőt, még újrahasznosított acélt is beépítettek.

„Az összetételek különböznek attól függően, hogy busz-, vagy személyautógumiról van-e szó. Ezt a gumiabroncs szerkezete magyarázza, a személygépkocsiabroncsok esetében a poliészter váz, a teherautók esetében pedig a fémváz a megoldás, és persze más a futófelületben használt keverék is. A buszabroncsok belső nyomása ugyanis magasabb – 8 bar –, mint a személygépkocsik esetében, ami 2,5 bar, ezért ezek jobban ellenálló, acélból készült burkolatot igényelnek. Ez magyarázza az igencsak eltérő teljesítményigényű futófelületet is, aminek a keverékéhez nem szükséges sem olaj, sem gyanta, hanem inkább több természetes gumi.” – ezt nyilatkozta a Michelin fenntartható abroncsaival kapcsolatban Cyrille Roget, a Michelin-csoport műszaki és tudományos kommunikációs igazgatója.

A 45 százalékban fenntartható anyagokból készült személyautó abroncs természetes gumit tartalmaz, elhasználódott abroncsokból származó gumit, ezen kívül újrahasznosított kormot, bioalapú olajokat és gyantákat, fenntartható textilszálakat és rizshéjból származó bio szilícium-dioxidot, ezen kívül újrahasznosított fémhulladékból származó acélt.

Az 58 százalékban fenntartható anyagokból készült buszabroncsok pedig szintén tartalmaznak természetes gumit, elhasználódott abroncsokból származó gumit, rizshéjból nyert bio szilikát és fémhulladékból származó acélt.

Együttműködésben több szervezettel

A fenntartható anyagok integrálásában ezért valódi kihívást jelentett az előrelépés, melyet a Michelin a csúcstechnológiás anyagok terén szerzett szakértelmének és az innováció felgyorsítására irányuló törekvésének köszönhetően célzott partnerségi programmal tudott leküzdeni. Ilyen partner a Pyrowave (r-sztirol), a Carbios (r-PET), az Enviro (rCB), az IFPEN/Axens, az ADEME francia ügynökség az ökológiai átállásért (bio-butadién). Az ADEME-vel közösen vállalták az Empreinte projektet, de itt van a BlackCycle és a WhiteCycle körforgásos gazdasági projektek létrehozása is, melyeket a Michelin számos európai partnerrel és az EU támogatásával folytat, hogy az életciklusuk végén lévő gumiabroncsokat nagyon jó minőségű nyersanyagokká alakítsanak át, melyeket be lehet építeni az új gumiabroncsokba. Az Empreinte projektet a francia kormány finanszírozza a jövőbeli beruházások programjának részeként, amely most a Franciaország 2030 programban szerepel és amelyet jelenleg az ADEME működtet.

Ilyen a 100 százalékban fenntartható gumiabroncs a Michelin szerint

A Michelin a fenntartható anyagok kifejlesztésén és az abroncsaiba való beépítésén túl, a bolygó erőforrásainak megőrzése érdekében kiemelkedik globális megközelítésével. Ennek a megközelítésnek a célja az abroncsok környezeti hatásának csökkentése. Annak érdekében, hogy a Michelin képes legyen elérni ezt az ambiciózus célt, vagyis 2050-re a teljesen, a 100 százalékban fenntartható gumiabroncsot, a Michelin már most nagyon sokat tesz. A francia gumióriás az életciklus minden szakaszára odafigyel, tehát már a nyersanyagok kiválasztására is és ez a figyelem egészen a gumiabroncs újrahasznosítási megoldásáig tart. Minden szakaszban fontos, hogy a teljesítmény csökkenése nélkül cselekszenek úgy, hogy figyelembe veszik a fenntartható anyagok nagyüzemi előállításának valós lehetőségeit. 

Iratkozz fel hírlevelünkre
newsletter_icon
Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj az akcióinkról és újdonságainkról!
Elolvastam és elfogadom az Adatvédelmi tájékoztatót