Tavaszi gumicsere előtt áll? Ne feledkezzen meg a futóműről sem!

48 megtekintés

Amikor elérkezik az autógumi tavaszi, illetve téli cseréjének az ideje, érdemes egy füst alatt a futómű beállítást is elvégezni. De mit is jelent ez pontosan, és miért is olyan lényeges? A magyar útviszonyok sokszor nem a legjobbak, rengeteg kátyú, a gödör és az úthiba, melyek mind komoly megterhelést jelenthetnek a gépjárművek futóművei számára. Emellett még a tapasztalt sofőrök esetén is előfordulhat olyan eset, hogy felszaladnak a padkára, vagy nekiütköznek a járdaszegélynek. Ezek az ütközések és huppanások pedig befolyással vannak a futóműre.

 

A futómű az ütközések hatására elállítódhat, ami pedig gyorsabb kopást eredményezhet az abroncsokban, de a felfüggesztés egyes alkatrészeiben egyaránt. Ennek köszönhetően pedig hamarabb szorulnak cserére ezek az alkatrészek, de a vezetés sem lesz biztonságos. Sokan gondolják úgy, hogy a futómű beállításra csak az alkatrészek cseréjénél van szüksége, pedig ez tévedést. A beállítást évente legalább egyszer érdemes elvégeztetni, vagy 15.000 megtett kilométer után, hogy a felfüggesztés rendeltetésszerűen működhessen.

 

A futómű szerepe az autóban

 

futomu allitasA futómű, vagyis a felfüggesztés egy meglehetősen sok alkatrészből álló, bonyolult rendszer, mely az autó úton tarthatóságáért, és irányíthatóságáért felel. Ha a futómű elállítódik, esetleg sérül, akkor egyrészt a gumik nagyobb terhelést kapnak, így jobban kopnak, másrészt az autó kevésbé lesz irányítható, nagyobb erőkifejtésre lesz szükség a kormányzáshoz, ami pedig lassítja az autó és a sofőr reakcióidejét is. Ez elég balesetveszélyes lehet, hiszen, ha egy vészhelyzetben a gépjármű kormányozhatósága korlátozott, akkor nehezebb elkerülni a baleseteket.

 

A futómű köti össze a kerekeket a kormánnyal, ez persze egy meglehetősen egyszerű megfogalmazás. De összességében elmondható, hogy a felfüggesztésnek lényeges szerepe van abban, hogy az autó mozgása közben a kormány mozgatása megfelelő módon és gyorsasággal jusson el a kerekekbe is. A futómű geometriailag be van állítva, ezt még a gyárban elvégzik, viszont az autó használata során ez akkor sem marad így, ha soha sem ütközik a padkának vagy hajt bele kátyúba. 

 

Többféle futómű is létezik?

 

A futóműből megkülönböztetünk első és hátsó futóművet, de különbséget teszünk az főbb alkatrészek tekintetében is. De mik a futómű főbb szerkezeti elemei, és milyen választási lehetőségek vannak?

 

A futómű legmeghatározóbb elemei a kerékfelfüggesztés és a lengéscsillapító. A lengéscsillapító szerves részét képezi a rugó, melyből többféle is létezik. Régen laprugók kerültek a személygépkocsiba, viszont ilyet manapság már nem használnak. A mai modern autókban leginkább tekercsrugó, torziósrugó és légrugó található. A rugó sok esetben egybe van építve a lengéscsillapítóval, melynek az a fő feladata, hogy a rugók által keltett kilengéseket meggátolják. Ennek köszönhetően a kerék nem pattog az úton, így a gumik tapadása is folyamatos lesz.

 

A kerékfelfüggesztésből is kétféle létezik. Az egyik a merevtengelyes felfüggesztés, melyek személygépkocsik esetében ritkán fordulnak elő, ha mégis akkor csak a hátsó tengelyen. A másik megoldás a független kerékfelfüggesztés, mely több szempontból is előnyösebb. Egyrészt sokkal biztonságosabban tartja a kerekeket az úton, mivel jobb tapadást biztosít a kerekek számra, másrészt jóval kisebb helyet igényel, ennél fogva pedig a súlya is kisebb. A legelterjedtebb független kerékfelfüggesztés a McPherson-felfüggesztés, mely keresztlengő-karral és lengéscsillapítóval egybeépített rugóstaggal rendelkezik.

 

Miért fontos a futómű rendszeres ellenőrzése, és beállítása? Mikor érdemes elvégezni?

 

futomuMivel autó felfüggesztéseit rendszeresen érik negatív erőhatások, ezek sajnos komoly befolyással vannak a kerekek összetartásának-, utánfutásának- és dőlésének helyesen beállított szögére, vagyis a gyári beállításhoz képest történik elmozdulás. Ha elállítódik a futómű, az autó folyamatosan kormánykorrekciót igényel, így a sofőr figyelme nem az útra irányul, hanem az autó úton tarthatóságára. Emellett egy elállítódott futómű plusz megterhelést jelent a gumikra és a felfüggesztés alkatrészeire egyaránt, emiatt pedig hamarabb szorulnak cserére. Ezen túl még az üzemanyag fogyasztás is nő, tehát biztonsági és anyagi szempontból sem előnyös, ha nem gondoskodik a futómű megfelelő állapotáról.

 

A gumiszereléssel foglalkozó szakemberek a legtöbb esetben a futómű beállítását is el tudják végezni. A futómű ellenőrzésére és beállítására leginkább a tavaszi időszakot szokták javasolni, egyrészt, mert ilyenkor amúgy is időszerű az abroncsok cseréje, így egyúttal a futómű állapota is felmérhető, másrészt a téli időszak bővelkedik kátyúkkal, az időjárási viszonyok is megterhelőbbek, így nagyobb valószínűséggel állítódik el a futómű. Ettől függetlenül az őszi gumicsere idején is érdemes elvégeztetni az ellenőrzést.

 

Vannak bizonyos árulkodó jelek is, melyek indokolják a futómű ellenőrzését, és beállítását:

- ha kopogó hangot tapasztalunk a futómű irányából

- ha valamilyen bizonytalanságot tapasztalunk autó úttartásával és irányíthatóságával kapcsolatban

- ha a gumiabroncson rendellenes kopást veszünk észre

- ha sérülést tapasztalunk a keréktárcsán

 

Futómű beállításra van szükség akkor is, ha bármelyik alkatrész cserére kerül.

 

Lehet, csak a lengéscsillapító hibás?

 

Egyes esetekben előfordulhat, hogy a lengéscsillapító okozza a tüneteket. Lengéscsillapítóból a személyautókban az elől és hátul is kettő-kettő található, és a rugók okozta kilengése elnyelésére szolgál. Főbb részei a toronycsapágy, toronyszilent és lengéscsillapító porvédő. Ez utóbbi hajlamos leszakadni. Mivel a porvédő a lengéscsillapító szárát védi a szennyeződésektől, ha leszakad, akkor a szár ki lesz téve a korróziónak, tehát berozsdásodik. Ennek következtében a szimering elkopik, az olaj pedig jellemzően elfolyik.

 

Ha ez megtörténik, akkor a lengéscsillapító már nem fogja tudni annyira hatékonyan csökkenteni a rugók által keletkezett kilengéseket, a kerék elpattog az útról, így irányíthatatlanabb lesz, az autó úton tartása pedig nehézkesebb. Ahogy a többi futómű alkatrészt, a lengéscsillapítót is cserélni kell, mert javítani nem lehet, illetve nem érdemes.

 

A kopogás a legárulkodóbb jel, hogy gond van a futóműben!

 

Ha a futóművel valami nem stimmel, annak a legjellegzetesebb tünete a kopogás, vagyis kopogó hangot hallunk a futómű felől. Ez persze nagyon sokféle bajt jelezhet, hiszen számos alkatrész meghibásodása okozhatja ezt a hangot. A leggyakoribb eset vagy a lengőkar gömbfejének a kopása vagy a függőleges stabilizátor rúd lógása, melyet szintén kopás okoz. De számos más esetben is hallani a kopogást a futóműből. A trapéz szilentek is okozhatják a gondot.

 

Ez az alkatrész jellemzően gumiból van, és egy bizonyos idő után elhasználódik. Ennek eredményeképpen megreped, majd el is szakad, ami a lengőkar lógását eredményezi. De a belső kormányösszekötő gömbcsukló vagy a kormánypersely, esetleg a fogasléc kopása is járhat ezzel a jellegzetes tünettel. Hogy pontosan mi okozza a kopogást az autójában, azt csak akkor tudhatja meg, ha szakember segítségét kéri, aki ellenőrzi a felfüggesztést.

 

Mit jelent a futómű beállítás? Mik a lépései?

 

A futómű beállítás lényege, hogy a futóművet visszaállítják az eredeti, gyárilag meghatározott állapotába. Ezt régebben manuálisan végezték, ám manapság már a technológia lehetővé teszi a gépi beállítást, ami jóval pontosabb, így biztonságosabb is. Szinte az összes gumiszereléssel foglalkozó műhely géppel állítja be a futóművet. Az első lépésbe a guminyomást ellenőrzik, hiszen fontos, hogy a kerekek egyformák legyenek. Ezután kerülnek fel a kerekekre a mérőfejek. Miután a gázpedál és a kormánykerék is rögzítésre került, a gép elvégzi a feladatát.

 

Mielőtt azonban a szerviz beállítja a futóművet, egy alapos ellenőrzésnek vetik alá a felfüggesztést még akkor is, ha alapvetően nem tapasztalunk hibát. Ha az ellenőrzés során olyan alkatrészt találnak, amely nagyon rövid időn belül elromolhat, annak a cseréjét fogják javasolni. Az hibás alkatrésze cseréje után mindenképp futómű beállításra van szükség. Az ellenőrzés természetesen olyan eredményt is hozhat, hogy nincs szükség módosításra, mert a futómű az elfogadható értékek között van.

 

Mitől függ a futómű beállítás ára?

 

A futómű beállítás ára több tényezőtől is függ. Egyrészt maga az ellenőrzés is fizetős szolgáltatás, ugyanakkor ebben az esetben csak pár ezer forintos tételről van szó. Ha futómű beállítás is történik, egyes szervizek nem számolnak fel plusz költséget az ellenőrzés elvégzéséért. A költségeket természetesen az is befolyásolja, hogy szükséges-e valamelyik alkatrészt cserélni. A futómű számos alkatrészből áll, a meghibásodását is számos hiba okozhatja.

 

Az egyes alkatrészek cseréje eltérő összegbe kerülhet, de az autó márkája és típusa is befolyásolja, mennyire nehezen beszerezhető vagy beszerelhető az adott elem. Egyes részek cseréje alig egy órát vesz igénybe, míg más elemek több órányi munkát jelentenek a szakembereknek. Az ellenőrzést általában egy részletes árajánlat szokta követni, de nem érdemes sokáig halogatni az alkatrészcsere elvégzését.

 

Négy jel, ami arra utal, hogy rosszul van beállítva a futómű

 

Mivel a futómű beállítást el lehet végezni manuálisan is, ezért sokan latolgatják, hogy elvégzik otthon is. Ennek az egyetlen előnye, hogy olcsó, hiszen a futómű ellenőrzés és beállítás költségeit meg lehet spórolni. A szereléshez szükséges eszközök is meglehetősen általánosak, bárki szerszámos ládájában megtalálhatóak. Ami viszont nincs meg mindenhol, az egy szerelőakna, és a beállításhoz szükséges szaktudás. Ha pedig rosszul állítja be a futóművet nagyobb kárt is okozhat, és még jobban megterhelheti az alkatrészeket.

 

Vannak árulkodó jelei a rossz futómű beállításnak is, melyek a következők:

·       csikorog a gumi a kanyarodáskor

·       félrehúz a kormány

·       féloldalasan kopik a gumi

·       fura viselkedés tapasztal gyorsításkor, esetleg fékezéskor

 

Ha ezek közül bármelyiket is tapasztalja, ne próbálj meg újra manuálisan beállítani a futóművet, mindenképp keressen fel egy szakembert.

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Inkább ilyen témában olvasnék

 
Kategória: Hírek
Blog menü

Gumiabroncs blog

+36-30/900-5354