Süti beállítások

Meddig megfelelő egy nyári gumi profilmélysége?

2022/12/12
Gumiabroncs hírek

A nyári gumi profilmélysége kis túlzással az egyik legfontosabb tényező abban az esetben, ha szeretnénk megállapítani egy abroncsról azt, hogy biztonságos-e még a használata, vagy sem. Értelemszerűen minél kopottabb egy gumi, annál kisebb a tapadása, és minél mélyebb árkokkal rendelkezik, annál jobb esélyeink vannak arra, hogy egy élesebb helyzetben vagy egy csúszósabb, esetleg vizesebb útszakaszon meg tudjuk fogni az autót egy kisodródáskor.

Miért is fontos a megfelelő profilmélység?

A nyári gumi profilmélysége azt jelenti, hogy a rajta megtalálható kisebb-nagyobb árkok és barázdák még milyen mélyen húzódnak meg a gumi felületén, és mennyi kopott el belőlük. Egy nyári gumi esetében ezek a barázdák többek között arra szolgálnak, hogy esős időben elvezessék a vizet, és ne alakulhasson ki a csúszást előidéző aquaplaning hatás, de természetesen ez még messze nem minden, amit erről tudni kell. A gumikon elhelyezett barázdákat ugyanis mérnökök tervezik annak érdekében, hogy az abroncs megvédje az autót a különféle hatásoktól, ezáltal meggátolja például az oldalirányú erők túlhatását – avagy a kicsúszást és a kifarolást –, de például minél jobb egy abroncs profilmélysége, annál kiegyensúlyozottabb a kormányozhatósága, valamint annál jobb a fékhatása is, ezáltal egy kopott gumival sokkal rövidebb idő alatt állunk meg, mint egy megfelelő profilúval.

Mit mond a törvény a nyári gumi profilmélységéről?

A nyári gumi profilmélységét annyira komolyan kell venniük az autósoknak, hogy arról még törvény és jogszabály is rendelkezik, ezáltal írásba van foglalva, hogy mennyire lehet kopott egy autó abroncsa. Ezt nem csak a műszaki vizsgán ellenőrzik szigorúan, hanem természetesen a rendőrség is ellenőrizheti közúti ellenőrzés során, és figyelmeztetést, valamint büntetést is kaphatunk érte, extrém esetben pedig akár azonnal el is vehetik a gépjármű forgalmi engedélyét. A magyar jogszabályok értelmében egy gumiabroncs esetében 1,6 milliméteres minimális profilmélység van meghatározva, tehát amennyiben ezt megközelítette az abroncs kopása, az csereéretté vált, és amennyiben meghaladta, akkor a gumi már nem alkalmas a közúti forgalomban való használatra.

Amennyiben egy nyári abroncs kapcsán szeretnénk felmérni a kopás mértékét, ahhoz ma már többféle mechanikus és elektromos mérőműszer is a rendelkezésünkre áll. Az abroncson ezt az értéket soha nem tetszőleges helyen, hanem a gumi oldalán jelzett helyen, a TWI jelölésnél kell megtenni, amely egy jól látható kitüremkedés a központi vájatok valamelyikében. Ez a pont az, amelyiknél meg kell mérni, hogy a nyári gumi profilmélysége mennyire megfelelő a közúti forgalomban való részvételhez.

Amit a gyakorlatról tudni kell

Mint megannyi jogszabály, úgy természetesen a nyári gumi profilmélységéhez kapcsolódó adatokat sem mindig a törvények szerint meghatározott módon kell alkalmazni a gyakorlatban. Az ADAC gumitesztelői is rendszeresen kiemelik, hogy soha nem szabad megvárni egy abroncs kapcsán az 1,6 milliméteres mélység elérését, mert a gyakorlati teszteken az ilyen gumik már rendkívül rossz állapotban voltak, és egyáltalán nem lehetett velük biztonságosan közlekedni, ezáltal kudarcot vallottak a fékteszteken, és tapadásuk már egészen lassú sebesség mellett is rendkívül hiányos volt. A nyári gumik esetében tehát 2-2,5 milliméteres profilmélység esetén már érdemes cserélni a komplett szettet, míg a téli abroncsoknál már ezt a szintet sem szabad megvárni, esetükben 4 milliméternél ajánlott a csere.

Iratkozz fel hírlevelünkre
newsletter_icon
Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj az akcióinkról és újdonságainkról!
Elolvastam és elfogadom az Adatvédelmi tájékoztatót