Süti beállítások

Melyik az ideális választás? Nyári gumi vagy négyévszakos?

2022/12/12
Gumiabroncs hírek
Egyre több gumigyártó fejleszt újabb és újabb négyévszakos abroncsokat, de a kérdés, hogy nyári gumi vagy négyévszakos – még mindig megosztja az embereket. Olyan országokban, ahol valóban enyhe a tél, sokkal jobban elterjedtek a négyévszakos abroncsok, míg ahogy egyre északabbra megyünk, egyre ritkábban találkozunk vele. Hisz a négyévszakos abroncsok jól teljesítenek ugyan minden évszakban, de nem teljesítenek kiválóan egyikben sem.

Egyre több gumigyártó fejleszt újabb és újabb négyévszakos abroncsokat, de a kérdés, hogy nyári gumi vagy négyévszakos – még mindig megosztja az embereket. Olyan országokban, ahol valóban enyhe a tél, sokkal jobban elterjedtek a négyévszakos abroncsok, míg ahogy egyre északabbra megyünk, egyre ritkábban találkozunk vele. Hisz a négyévszakos abroncsok jól teljesítenek ugyan minden évszakban, de nem teljesítenek kiválóan egyikben sem.

Így használatuk azok számára ajánlott akik kevés kilométert autóznak, azt sem a legextrémebb körülmények között teszik és ami fontos, hogy a jeges, havas úton nem vezetnek. Akkor viszont mi értelme van a négyévszakos abroncsnak? Tehetnénk fel a kérdést. A válasz pedig az, hogy télen semmiképp sem szabad nyári gumival autózni, hiszen a nyári abroncsok plusz 7 fok alatt veszítenek rugalmasságukból, merevvé válnak és nem tapadnak jól. Így a nagy hidegben a száraz úton sem biztonságos a használatuk.

A négyévszakos gumik ideális esetben egyesítik a téli és a nyári gumik jó tulajdonságait, de mi van azzal, ha ezek ellentmondanak egymásnak? Hisz télen mélyebb, sűrűbb árkok, minták szükségesek a jobb tapadáshoz, nyáron viszont nem kell ilyen sűrű mintázat, viszont nem árt, ha a mintablokkok nagyobbak és merevebbek. Ugyanígy fontos, hogy a gumi minden hőmérsékleti körülmény között jól tapadjon. Létezik-e megoldás.

A nyári gumi vagy a négyévszakos az ideális választás

Ezt mindenkinek magának kell eldöntenie, előtte azonban nem árt tájékozódni, hogy vajon milyen is az egyik és a másik. Sokan azért választják a négyévszakos abroncsot, mert olcsóbb, mint két szett gumit megvenni. Mások azt mondják, hogy a nyári gumit nyárra, a télit meg télre tervezték és nincs közös halmaz, nincs minden évszakban jól teljesítő abroncs megalkuvás nélkül. Sokan vitatkoznak ezzel a véleménnyel és a nagy gumigyártók sorra érkeznek az újabb és újabb minőségi négyévszakos abronccsal.

A négyévszakos gumik futófelülete mélyebb, mint a nyári abroncsoké, hisz télen is jól kell hogy tapadjanak a hóban. Hidegben és meleg időben is egyaránt jól tapadnak, jól kormányozhatók, jól fékezhetők, kanyarokban is megállják a helyüket. Lágyabbak, mint egy téli gumi, de hidegben sem válnak merevvé és a mintázatuk pedig vegyíti a nyári és téli abroncsok mintáit. Oldalsó lamellái kapaszkodnak a hóban, a középsők elvezetik a vizet, a felületen lévő mintablokkok pedig merevek és nagyok, ezek a nyári utakon mutatkoznak meg igazán. A kulcsszó a kompromisszum, hisz mint minden esetben, amikor sok mindennek kell megfelelni, vannak dolgok, amikről pedig le kell mondani.

A négyévszakos abroncsok esetében ez a kiválóság. Ezek az abroncsok biztonságosak, még a vezetési élményt is maximalizálják, de egyik évszakban sem teljesítenek kiemelkedően jól. A négyévszakos abroncsnak megvan az az előnye a nyárival szemben, hogy alacsonyabb fogyasztást érhetünk el vele és hogy nem kell évente kétszer gumit cserélni az autón. Ezekkel költséget takarítunk meg, mint ahogy azzal is gondot veszünk le a vállunkról, hogy nem kell az abroncsok tárolásáról is gondoskodni. Hátrányuk viszont, hogy drágábbak, és a teljesítményük sem kiemelkedő.

A nagy gumigyártók is beszálltak

A Continental, a Goodyear, a Michelin, a Pirelli mind gyártanak négyévszakos abroncsokat, sorra jelennek meg az újabb és újabb modellek.

A Continental AllSeasonContact egy prémium kategóriás négyévszakos abroncs, ami 2017-ben jelent meg. Magas szilikatartalommal rendelkezik és különleges gyanták gondoskodnak arról, hogy télen és nyáron is rugalmas legyen az abroncs. Nem csak télen, nyáron is jól tapad, mintázata gondoskodik arról, hogy gyorsan és hatékonyan vezesse ki a vizet a gumi felületéről. Optimális profilmélysége mind a nyári, mint a téli időszakban előnyös. A Continental AllSeasonContact kiválóan szerepel a különböző teszteken, kategóriája egyik éllovasa.

Csakúgy, mint a Michelin CrossClimate+ négyévszakos abroncs, ami ötvözi a nyári és téli gumik jó tulajdonságait. Téli gumi jelölést is kapott, így minden olyan országban használható, ahol kötelező a téli gumi. A Michelin fejlesztői itt is speciális gumikeveréket alkalmaztak, ami optimális tapadást nyújt a hidegben és a meleg időben egyaránt. Az anyag rugalmas, ez lehetővé teszi, hogy a gumi kitöltse az útfelület apró egyenetlenségeit, így növelve a tapadást. Üzemanyag-takarékos választás, hisz a futófelületi réteg alá bekerült egy új keverék, ami csökkenti a felmelegedést. A mintázata is úgy van kialakítva, hogy megállja a helyét mind a nyári, mind a téli körülmények között. Változó, ferde szögű V alakú mintájának köszönhetően jól tapad a havas úton, az oldalirányú erőket pedig a speciális szögben záródó gumiblokkok ellensúlyozzák.

Nyári gumi vagy négyévszakos?

A kérdésre tehát nincs jó válasz, hisz sok mindentől függ az, hogy valaki számára ideális lehet-e a négyévszakos gumi, vagy inkább a nyári-téli szett az optimális. Ahol enyhe a tél, ahol kevesebb az extrém helyzet, ott többen választják a négyévszakos gumit, de hazánkban is egyre többekben merül fel a kérdés: nyári gumi vagy négyévszakos.

Iratkozz fel hírlevelünkre
newsletter_icon
Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj az akcióinkról és újdonságainkról!
Elolvastam és elfogadom az Adatvédelmi tájékoztatót