Súly index: 98
Az autógumik súly indexe (LI) egy nagyon fontos mechanikai információ, melyet a gyártók numerikusan jelölnek meg. Az LI érték egy táblázatból leolvasható, így tudjuk kideríteni azt, hogy az adott gumiabroncs milyen maximális terhelhetőséggel használható biztonságosan.
Minél több az autó súlya, annál magasabb LI értékű gumiabroncsra lesz szüksége, de az autógyártók mindig tesznek egy javaslatot arra vonatkozóan, hogy milyen méretű, és milyen terhelési és súly indexű gumiabroncsot vásároljunk a gépjárműre. Ezt a gyári ajánlást pedig gumiabroncs vásárlás során mindenképpen érdemes figyelembe venni.
Ha a gumin megtalálható LI érték 98, akkor az azt jelenti, hogy az autógumi maximális terhelhetősége 750 kg.
Sebesség index : H
A gumiabroncsok oldalfalán minden fontos információ fel van tüntetve annak érdekében, hogy mindenki tisztába legyen az adott abroncs tulajdonságaival. Ennek köszönhetően innen tudjuk többek között a sebességindexet is leolvasni, amelyet a gyártók mindig egy betűjelöléssel határoznak meg. A sebességindex (rövidítve: SI) megmutatja, hogy a gumiabroncs mennyire terhelhető, milyen maximálisa sebességgel használható biztonságosan. A „H” -jelölés azt mutatja meg, hogy a gumi legfeljebb 210km/órás sebességet tud probléma nélkül elviselni. Ez a jelölés a legtöbb esetben ideális választás lehet közepes sebességű gépjárművek esetében, de a gyártó ajánlásait, illetve a vezetési körülményeket minden esetben szem előtt kell tartanunk gumiabroncs vásárlása során.
Erősített oldalfal: XL
Az XL abroncsjelölés az „Extra Load” kifejezésből ered, és azokat a gumiabroncsokat jelölik így a gyártók, melyek a hagyományos gumikhoz viszonyítva megnövelt terhelhetőséggel rendelkeznek. Az XL-es gumiabroncsok olyan erősített oldalfallal lettek ellátva, melyek a biztonságos közlekedés mellett a gépjármű terhelhetőségét is növelni tudja menet közben.
Autóvezetőként akkor lehet érdemes XL-es gumiban gondolkoznunk, ha valóban igény van a nagyobb teherbírásra, de annak mindenképpen utána kell járnunk, hogy az autónk bírni fogja-e ezt a megnövelt teherbírást.
Ezekről a gumiabroncsokról tudnunk kell, hogy tartósabbak, erősebbek, és masszívabbak, mint hagyományos társaik, sőt a legtöbb esetben jóval hosszabb élettartammal is rendelkeznek. Még szélsőséges viszonyok között, nagy sebesség mellett is megnövelt tapadást tudnak biztosítani számunkra, illetve jobb lesz a kocsi kezelhetősége is. Ezeket a különleges gumiabroncsokat általában SUV-okhoz, nehéz járművekhez, illetve teherautókhoz, és kisteherautókhoz szokták ajánlani, de jó megoldás lehet még az olyan gépjárművek esetén is, melyek rendszeresen szállítanak nehéz rakományt.
Üzemanyag takarékosság: A
Talán kevesen tudják, de a gördülési ellenállás képes akár 20%-ban befolyásolni az adott gépjármű üzemanyag fogyasztását. Éppen ezért az üzemanyag-hatékonyságot mindenképpen figyelembe kell vennünk akkor, ha új gumiabroncsot kell vásárolnunk. A gumiabroncsok gördülési ellenállásától függhet az üzemanyag hatékonysága. A legjobb üzemanyag-takarékosság jelző az „A” -jelölés. Szerencsére az EU-s jelölésből megtudhatjuk többek között a legfontosabb üzemanyag fogyasztásra vonatkozó adatokat is. Ezen a címkézésen pedig az „A” -jelölés mindenképpen a legjobb üzemanyag-fogyasztást jelöli, így ez számít a legkörnyezet barátabb megoldásnak. Azokkal az abroncsokkal pedig, melyek ilyen kedvező üzemanyag-hatékonysággal rendelkeznek, egy tankolással jóval hosszabb utat tudunk megtenni, mint egy kevésbé takarékos társával, arról nem is beszélve, hogy nagyban képesek lecsökkenteni a környezeti megterhelés mértékét is.
Fékezés (Nedves úton való tapadás): A
Fontos tényező új gumiabroncs vásárlása során az, hogy az adott abroncs milyen tapadási tulajdonságokkal rendelkezik. Az abroncs nedves úton való tapadása pedig lényegében az EU besorolásnak az egyik alapja, és a nedves felületeken mérhető féktávolságot mutatja be.
Azok a gumiabroncsok, melyek viszonylag kis gördülési ellenállással és magas üzemanyag hatékonysággal rendelkeznek általában nem teljesítenek annyira jól a nedves útviszonyok között. Éppen ezért az abroncsgyártóktól az EU megköveteli azt, hogy az EU-s abroncsjelölésen feltüntessék többek között a nedves úton való tapadási tulajdonságokat is. Az „A” -jelölés ebben az esetben a legjobb értékelést, a legrövidebb féktávolságot jelenti nedves úton, ez pedig remek tapadást, és rövid féktávolságot garantál.
Külső gördülési zaj: A (69)
Az új EU-s abroncsjelölés segítségével megtudhatjuk többek között azt is, hogy az adott abroncs mennyire hangos menet közben. Ezt pedig külső és belső zajszintben határozzák meg a szakemberek. Ennek figyelembevételének a célja egyértelműen a zajszennyezés számontartása.
A külső zaj lényegében az, amit vezetés közben a gumiabroncsok adnak ki magukból. Az Eu-s címkén ezt mindig hullámokkal jelölik. Az „A” -jelölés a legalacsonyabb külső zajszintet mutatja meg, tehát ezek a gumiabroncsok azok, melyek menet közben a legkedvezőbb hatást tudják gyakorolni a környezetünkre. Ezt az abroncsjelölésen egy hullámmal tüntetik fel. Az abroncsok gördülési zaját minden esetben decibelben határozzák meg. Ezeknél az abroncsoknál a zajszint jóval az európai határérték (72 decibel) alatt marad, így ezeknek a gumiknak 67-69 decibel között van a zajszintje.