Súly index: 102
Az autógumik terhelési indexe (LI) egy fontos mechanikai tulajdonságot mutat, ugyanis ebből derül ki az abroncs terhelhetősége. Ez pedig lényeges kérdés lehet számunkra gumiabroncs vásárlás során. Azt, hogy az autóra milyen terhelési indexel rendelkező abroncsot kell vásárolunk, mindig a gyártó határozza meg, és ettől nem is érdemes eltérni. Ez az érték egy-egy abroncsra vonatkozóan egy olyan súlyhatárt mutat meg, melyet a gumi még károsodás nélkül el tud viselni. Fontos tudni, hogy minél nagyobb az adott jármű, értelemszerűen annál nagyobb LI értékkel rendelkező gumira lesz szüksége. Ha az abroncs oldalfalán az LI 102 jelölést látjuk, akkor abból megtudhatjuk, hogy az adott abroncs maximális terhelhetősége 850 kg. Ez az 102 terhelési index pedig leginkább a terepjárók, és a teherautók abroncsainál jellemző.
Sebesség index : Y
A gumik oldalfalán minden fontos információ fel van tüntetve, melyre oda kell figyelnünk akkor, ha az abroncsunkat le szeretnénk cserélni. A sebességindex mutatja meg azt, hogy a gumiabroncsot milyen maximális sebességgel tudjuk hatékonyan, és biztonságosan használni. Az „Y” -jelölés a sebességindex esetében már valóban a nagyobb teljesítményű sportautókhoz, illetve a nagyteljesítményű gépjárművekre kifejlesztett abroncsok oldalfalán szokott megjelenni, ezek a járművek ugyanis rendkívül magas sebességgel képesek menni. A sebességindexnél az „Y” -jelölés azt jelenti, hogy az adott gumiabroncs probléma nélkül használható akár 300km/órás maximális gyorsasággal használható.
Az autó gyártója minden esetben meghatározza azt, hogy az adott jármű milyen sebesség indexel rendelkező gumiabronccsal indulhat útnak, ettől a gyári ajánlástól pedig nem érdemes eltérni, ugyanis az már balesetveszélyes lehet.
Erősített oldalfal: XL
Az XL abroncsjelölés az „Extra Load” kifejezésből ered, és azokat a gumiabroncsokat jelölik így a gyártók, melyek a hagyományos gumikhoz viszonyítva megnövelt terhelhetőséggel rendelkeznek. Az XL-es gumiabroncsok olyan erősített oldalfallal lettek ellátva, melyek a biztonságos közlekedés mellett a gépjármű terhelhetőségét is növelni tudja menet közben.
Autóvezetőként akkor lehet érdemes XL-es gumiban gondolkoznunk, ha valóban igény van a nagyobb teherbírásra, de annak mindenképpen utána kell járnunk, hogy az autónk bírni fogja-e ezt a megnövelt teherbírást.
Ezekről a gumiabroncsokról tudnunk kell, hogy tartósabbak, erősebbek, és masszívabbak, mint hagyományos társaik, sőt a legtöbb esetben jóval hosszabb élettartammal is rendelkeznek. Még szélsőséges viszonyok között, nagy sebesség mellett is megnövelt tapadást tudnak biztosítani számunkra, illetve jobb lesz a kocsi kezelhetősége is. Ezeket a különleges gumiabroncsokat általában SUV-okhoz, nehéz járművekhez, illetve teherautókhoz, és kisteherautókhoz szokták ajánlani, de jó megoldás lehet még az olyan gépjárművek esetén is, melyek rendszeresen szállítanak nehéz rakományt.
Üzemanyag takarékosság: C
A kötelező EU-besoroláson az üzemanyag hatékonyságról szóló adatokat mindig a gördülési ellenállástól függően határozzák meg. Így az üzemanyag nem csak gazdasági, hanem környezetvédelmi kérdésnek is számít, hiszen a gördülési ellenállás amellett, hogy hatással van arra, hogy a gépjárművünk mennyi üzemanyagot fogyaszt, azt is befolyásolja, hogy mekkora terhet gyakorol a környezetünkre (ebbe beleszámít az is, hogy milyen a CO2 kibocsájtása). Ha a gumiabroncs üzemanyag takarékossági jelölése „C”, akkor az annyit tesz, hogy az adott gumi mérsékelt üzemanyag-hatékonysággal rendelkezik. Ez a jelölés az üzemanyag-hatékonyság középső tartományába tartozik, vagyis valamivel több üzemanyagot fogyaszt a kocsink egy ilyen jelölésű gumival, mint egy „A”, vagy esetleg egy „B” jelölésű abronccsal.
Fékezés (Nedves úton való tapadás): A
Fontos tényező új gumiabroncs vásárlása során az, hogy az adott abroncs milyen tapadási tulajdonságokkal rendelkezik. Az abroncs nedves úton való tapadása pedig lényegében az EU besorolásnak az egyik alapja, és a nedves felületeken mérhető féktávolságot mutatja be.
Azok a gumiabroncsok, melyek viszonylag kis gördülési ellenállással és magas üzemanyag hatékonysággal rendelkeznek általában nem teljesítenek annyira jól a nedves útviszonyok között. Éppen ezért az abroncsgyártóktól az EU megköveteli azt, hogy az EU-s abroncsjelölésen feltüntessék többek között a nedves úton való tapadási tulajdonságokat is. Az „A” -jelölés ebben az esetben a legjobb értékelést, a legrövidebb féktávolságot jelenti nedves úton, ez pedig remek tapadást, és rövid féktávolságot garantál.
Külső gördülési zaj: A (69)
Az új EU-s abroncsjelölés segítségével megtudhatjuk többek között azt is, hogy az adott abroncs mennyire hangos menet közben. Ezt pedig külső és belső zajszintben határozzák meg a szakemberek. Ennek figyelembevételének a célja egyértelműen a zajszennyezés számontartása.
A külső zaj lényegében az, amit vezetés közben a gumiabroncsok adnak ki magukból. Az Eu-s címkén ezt mindig hullámokkal jelölik. Az „A” -jelölés a legalacsonyabb külső zajszintet mutatja meg, tehát ezek a gumiabroncsok azok, melyek menet közben a legkedvezőbb hatást tudják gyakorolni a környezetünkre. Ezt az abroncsjelölésen egy hullámmal tüntetik fel. Az abroncsok gördülési zaját minden esetben decibelben határozzák meg. Ezeknél az abroncsoknál a zajszint jóval az európai határérték (72 decibel) alatt marad, így ezeknek a gumiknak 67-69 decibel között van a zajszintje.