Süti beállítások

Téli gumi

6165 találat

Népszerű termékek

LAUFENN I FIT+ LW31 205/55R17 95V TÉLI gumiabroncs
D
C
72
LAUFENN I FIT+ LW31 205/55R17 95V TÉLI gumiabroncs
Defekttűrő: NEM Erősített oldalfal: XL
34 680 Ft
PIRELLI SCORPION WINTER 275/40R20 106V TÉLI gumiabroncs
D
C
73
PIRELLI SCORPION WINTER 275/40R20 106V TÉLI gumiabroncs
Defekttűrő: IGEN Erősített oldalfal: XL
128 826 Ft
PIRELLI WINTER SOTTOZERO 2 255/40R18 99V TÉLI gumiabroncs
C
C
73
PIRELLI WINTER SOTTOZERO 2 255/40R18 99V TÉLI gumiabroncs
Defekttűrő: NEM Erősített oldalfal: XL
66 300 Ft

Minden, amit a téli gumiról tudni kell

A télről sok embernek a fagyos idő jut eszébe, miközben mások a téli gumira gondolnak. A zord körülmények esőt, havazást, rengeteg latyakot és lefagyott utakat eredményeznek, amit csak a legjobb minőségű gumiabronccsal lehet túlélni. A jó fékezés és a biztonságos haladás mindig fontosabb a téli hónapok során, mivel egyetlen hiba is az életünkbe kerülhet. Nem véletlen, hogy a hidegebb hónapok alatt megnő a balesetek száma, ami sokszor a gumik állapotára vagy cseréjére vezethető vissza.

Mi a különbség a téli gumi és a nyári között?

Kezdő és haladó autótulajdonosoknak is tisztában kell lenniük azzal, hogy mi a különbség a téli és a nyári gumi között. A legfontosabb különbség az összetételében és a mintázatában keresendő, mivel ezek a faktorok gondoskodnak arról, hogy biztonságos maradjon a vezetés. Ha a mintázatot nézzük, akkor a téligumin sűrűn elhelyezkedő lamellákat találunk, amik erőteljes és mély kapaszkodóblokkokból állnak. Ezek vigyáznak arra, hogy jobb legyen a fékezés és a kapaszkodás, így az egyenes útszakaszokon és a kanyarokban sem fogunk kicsúszni. A mély és széles mintaárkok kivetik magukból a havat, így a jég után az olvadó jégkásás úton is tovább közlekedhetünk.

A téli gumi nyáron azért sem ajánlatos, mivel mind a kettőnek más az összetétele. A nyári mindig lágyabb marad, a téli azonban a hideg aszfalton sem válhat merevvé és rugalmatlanná. Ha nyárival indulnánk neki a nulla fokos napokban, akkor megkeményedne és akár repedezhetne is, nem tudna rátapadni a jeges útburkolatra. Ha biztosra akarunk menni, akkor mindig keressük a megfelelő szimbólumokat az abroncs oldalán, ami téli guminál a hópehely lesz. A hagyományos M+S jelölést több abroncs is megkapja, úgyhogy ne csak ezt figyeljük!

Beszéljünk a téli gumi lecseréléséről

Miután megértettük a számottevő különbségeket, jöhet a téli gumi lecserélése. A legtöbb magyar autós főleg a hőmérő higanyszálát nézi, a dátumhoz kötött cseréhez kevesebben ragaszkodnak. Tény és való, hogy Magyarországon jelenleg nem nevezhetjük kötelezőnek a cserét, azonban így is megkapjuk, hogy mikor érdemes ellátogatni a szervizbe. A szakértők azt szokták tanácsolni, hogy tartsuk be a 7 fokos szabályt. Ez azt jelenti, hogy amikor a hőmérséklet huzamosabb ideig 7 fok alá csökken, akkor érdemes beszerezni a megfelelő téli gumikat. Ez a szám a középhőmérsékletből jön ki, de általában akkor érezhető, amikor reggel mínuszokkal kezdjük a napot.

Amennyiben el akarjuk kerülni a szervizben a sorban állást, úgy nem érdemes csak és kizárólag a hőmérsékletre támaszkodni. A vélemények azt mutatják, hogy a legjobb időpont szeptember vége és október eleje, valamint március vége vagy inkább április vége. Minden bizonnyal sokan emlékszünk a tavaszi havazásokra, úgyhogy kibírhatunk egy hónapot a téli gumikkal, és így mindenféleképpen elkerüljük a kellemetlen reggeleket. Ne gondoljunk arra, hogy a téli gumi jobban kopik a melegben, mivel áprilisban a meleg nagyon relatív fogalom, így a későbbi csere miatt nem fog tönkremenni.

Hogyan tároljuk megfelelően?

A cserével szorosan összhangban van a megfelelő tárolás. Mielőtt nekivágnánk az új abroncsainkkal, érdemes beszélni erről is. A gumiabroncsok akkor is öregszenek, ha a garázs sarkában vannak lerakva. Igaz, hogy a gyártók különböző öregedésgátlókat alkalmaznak, azonban a folyamatot nem lehet teljesen megakadályozni. Amennyiben kerékdepóban vagy gumihotelben tároljuk az abroncsokat, akkor biztosak lehetünk benne, hogy megfelelő bánásmódban részesülnek, azonban otthon egészen más körülmények uralkodnak. Ilyenkor nekünk kell megbizonyosodnunk arról, hogy megteremtjük az ideális helyet a tárolásra.

A legfontosabb, hogy mindig hűvös és száraz helyet keressünk. Innentől kezdve a tárolásra két variáció létezik, az egyik, hogy leszereljük a felniről és állítva tesszük le egymás mellé, amit néha megforgatunk. A másik megoldás, hogy nem szedjük le az abroncsot a felniről, hanem egymás tetejére helyezzük a kerekeket. Mind a két módszer hatásos, azonban figyeljünk arra, hogy véletlenül se keverjük a kettőt. Azt is érdemes megjegyezni, hogy az abroncsokat mindig menetirány és pozíció szerint megjelölve tároljuk, így fél év múlva könnyebb lesz a felszerelése.

Amikor a téli gumi ideje lejár

A sok csere és a több éves használat után, fontos tudnunk, hogy mikor érkezik el a gumik kidobásának az ideje. Amikor az abroncs profilmélysége nem megfelelő, és az évek száma is tíz fölé megy, akkor a menetbiztonság rohamosan csökken. Elég egy vészfékezés, és a fékút azonnal a duplája lesz. Ha ezt el akarjuk kerülni, akkor figyeljük a DOT szám utolsó négy karakterét. Ez elárulja a gyártás időpontját, mivel az első kettő a gyártási év hetét, a második kettő pedig magát az évet jelöli. Azok, akik olcsón akarnak hozzájutni, választhatnak régebbi gyártási évvel rendelkező abroncsot is, nem kell attól félni, hogy tönkremegy, mivel általában tíz évig bírja.

Az árakat nagy mértékben befolyásolja, hogy mennyire új az adott gumi, de nagyon fontos, hogy csak olyat vegyünk meg, ami az előírt körülményeknek megfelelően van tárolva. Az így fel nem szerelt abroncsok akár 5 évek keresztül is megőrzik a gyári tulajdonságaikat, így ezeknek a felszerelése és értékesítése nem jár veszéllyel. Azért nevezhetjük ezeket a gumikat továbbra is újnak, mivel a speciális adalékanyagok meggátolják a kémiai reakciók létrejöttét, azonban még így is figyelni kell a tízéves cserére.

Használt vagy új téli gumi?

A különböző árukeresőkben sokan használt gumikkal is beérik, mások viszont az újakra esküdnek. Igazából nem lehet egyértelműen válaszolni arra, hogy melyik éri meg jobban, mivel mindig figyelembe kell venni a vásárlás körülményeit is. Egy rosszul tárolt új abroncs kevésbé lesz biztonságos, mint egy jól tárolt használt gumi. Ha biztosra akarunk menni, akkor a következő tanácsokat vegyük figyelembe.

Kerüljük a vásárokon, piacokon értékesített árukat, amiknek az eredete kétes. Vigyázzunk a külföldi webáruházakkal, mivel a garanciával később problémáink lehetnek, és nagy valószínűséggel nem fogjuk tudni itthon szervizelni. A gyanús akciók szintén veszélyesek, hacsak nem biztos eladónál vannak feltüntetve. Ha lehet, akkor tapogassuk meg jó alaposan a gumit, figyeljük a külsejét és a belsejét, hogy ne legyenek rajta se repedések, se szakadások. Mindig mérjük meg a profilmélységet is, ami téliguminál legalább 4 mm. Végül, de nem utolsó sorban: csak és kizárólag párban vásároljunk. Akár új, akár használt gumi mellett döntünk, mindig a biztonságunk a legfontosabb, így olyan abroncsot szereltessünk fel, amelyik nem kopott!

Ezekre a szempontokra figyeljünk a vásárlásnál

Vásárlásnál különböző szempontok szerint kell döntenünk, azonban a legfontosabb a személyes igények kielégítése. Minden autós biztonságos utazásra vágyik, ami rövid fékutakat és megfelelő tapadást jelent. Szerencsére az autógumik mintázatát hosszú tervezés és tesztelés előzi meg, de csak évek múlva tudjuk biztosra, hogy az adott abroncs mennyire működik. A biztonság mellett a hosszú élettartam is fontos követelmény, ami az egyre gyorsuló világban életbevágó lehet. A fogyasztói társadalom egyre többször használja az autót, így senki sem akar gyorsan öregedő abroncsokat.

A tapasztalatok szerint a komfort is fontos, ez pedig az egyszerű mintázatú abroncsokra jellemző. Ha megnézzük az autógyártók első szereléseit, akkor csak ilyen abroncsokat látunk, nem találunk látványos forgásirányos mintákat. Ennek az oka a kopásban rejlik, mivel az egyszerű minta fokozatosan fog kopni, tehát később érezzük meg a menetzajt. Nem szabad elmenni a fogyasztás mellett sem, ami a gördülési ellenállás arányos. Ezt a gumikeverék és a minta adja meg, de az autógumi szerkezete is sokat segít. Bár divatossá vált az ECO elnevezés, érdemes utánajárni, hogy melyik abroncsnak jobb a fogyasztása.

Megfelelő téli gumi kiválasztása

Ha minden szempontot figyelembe veszünk, még akkor is nehéz lehet a megfelelő téli gumi kiválasztása. A megfelelő szó minden esetben relatív, mivel ami valakinek jó, az másnak rossz lehet. Az autók és a tulajdonosaik igénye is eltérő szokott lenni, éppen ezért áll a rendelkezésünkre ilyen széles piac. Ha például azt mondjuk, hogy szeretnénk egy 17 colos téli gumit, akkor még mindig rengeteg márka terméke közül választhatunk. Ugyanez a helyzet, ha 15 ös téli gumit keresünk, amiből arra tudunk következtetni, hogy más szempontokat kell figyelembe venni a vásárláskor.
Az egyik ilyen a teljesítmény, ugyanis a téli guminak nemcsak a hóban kell mennie. Ha a hazai klímát figyeljük, akkor az esőre és az ónos esőre sokkal nagyobb az esély, nem fogunk hónapokig hóban gázolni. Sok felhasználó úgy dönt, hogy a havas idő miatt keskenyebb abroncsot szerel fel, azonban egy átlagos télen csupán két lesz, amikor valóban hóban fogunk közlekedni. Éppen ezért sokkal fontosabb lehet a vizes aszfaltú teljesítmény, amit az ADAC teszteknél is ellenőrizhetünk.

Azt is érdemes figyelembe venni, hogy milyen körülmények között fogjuk használni az autót. Vannak olyan vezetők, akik rövid távokat tesznek meg, és azt is mindig normál tempóban, így nekik a középkategóriás abroncsok is tökéletes szolgálatot tesznek. Ezzel szemben akadnak olyanok is, akik szeretik a száguldást, és a prémium minőségű gépjármű alá a legjobb abroncsokat akarják tenni. Nekik sokkal érdemesebb befektetniük egy márkába.

Ebből következik a következő szempont is, vagy az autónk tulajdonságai. Sokan elsiklanak amellett, hogy a jármű teljesítménye nagy mértékben meghatározza a szükséges abroncs tulajdonságát. Ha prémium autót vezetünk, akkor nem szabad megelégedni a középkategóriával, mivel a nagyobb teljesítmény többletterhelést is jelent. Miközben egy 165/70 r14 méretű gumi kisebb autóhoz kell, addig a 205/60 r16 erősebb autó alá fog kerülni.

Ha nem akarunk kellemetlen meglepetéseket, akkor mindig fogalmazzuk meg pontosan az elvárásainkat, és akár forduljunk szakemberhez. Néhány felhasználó főleg az ár alapján szokott dönteni, azonban a spórolás sosem mehet az abroncs minőségének a kárára. Éppen ezért kerüljük az olcsó kínai gumikat, amik gyenge teszteredményekkel bírnak, és ne használjunk négyévszakosat, ha főleg országúton autóznánk.

Mit mutatnak a tesztek?

Ha szeretnénk biztosra menni, akkor érdemes a különböző tesztekhez fordulni. Magyarországon figyelembe szoktuk venni az ADAC tesztek eredményeit, ahol olyan méreteket tesztelnek, mint a 185/65 r15, 195/65 r15 vagy a 205/55 r16. Az ADAC mindig két méretet szokott kiválasztani a tesztekhez, és évente kétszer készítik el, így utána választhatunk a nyári és a téli gumik közül is. A tesztek adott környezeti hőmérsékleten készülnek el, és mindegyik gumi ugyanannak van kitéve. Ez azért fontos, mert a nagyobb eltérés már jelentősen megváltoztatná a mérési eredményeket és a helyezés sorrendjét is. Nehezítő tényező, hogy a tesztek során többször megismétlik a méréseket, azonban a hőmérséklet nem mindig állandó.

A tesztek elvégzéséhez mindig vásárolt gumikat használnak, így elkerülik a félreértéseket és a lefizetéseket. Amikor eldöntötték, hogy az adott évben melyik méretek kerülnek kivizsgálásra, önköltségen vásárolnak az abroncsokból. Innentől kezdve biztosak lehetünk benne, hogy az adott márka nem fogja tudni befolyásolni a számokat, tehát megbízhatunk a végeredményben. Azonban nem szabad csak a dobogó sorrendjére fókuszálni, mivel minden autósnak eltérőek lesznek az igényei. Ma nem létezik olyan, hogy egy abroncs száraz, nedves és havas útfelületen is kitűnően teljesít, így muszáj lesz választanunk. Ha olyan helyen élünk, ahol nagyobb esély van a havazásra, akkor a havas teljesítményre figyeljünk, miközben az esős országok inkább a vizes utak pontszámát nézik.

Vásároljunk okosan!

Ma rengeteg abroncs közül lehet választani, azonban a vásárlás több évre szól, úgyhogy nagyon figyeljünk a részletekre is. A szakértők azt tanácsolják, hogy mindkét tengelyen egyforma abroncsot használjunk, mert így a féktávolság és a tapadás is sokkal jobb lesz. A mai téli abroncsok jó minőségűek, de ha havas úton közlekedünk, akkor még mindig érdemes hóláncot használni. A legjobb márkák között általában olyan ismert nevek szerepelnek, mint a Continental, a Hankook, a Goodyear, a Dunlop vagy a Michelin, úgyhogy bátran válogathatunk közülük.
Ha pedig eljön a csere ideje, akkor tegyük fel a téli gumikat, hogy a hidegebb hónapokban is biztonságosan haladjunk tovább.

Iratkozz fel hírlevelünkre
newsletter_icon
Ne maradj le semmiről, légy jól értesült, iratkozz fel!
Elolvastam és elfogadom az Adatvédelmi tájékoztatót