Süti beállítások

Nyári gumi

13496 találat

Népszerű termékek

PIRELLI P ZERO PZ4 285/30R21 100Y NYÁRI gumiabroncs
C
A
71
PIRELLI P ZERO PZ4 285/30R21 100Y NYÁRI gumiabroncs
Defekttűrő: NEM Erősített oldalfal: XL
136 109 Ft
VREDESTEIN ULTRAC VORTI+ 295/40R21 111Y NYÁRI gumiabroncs
D
B
72
VREDESTEIN ULTRAC VORTI+ 295/40R21 111Y NYÁRI gumiabroncs
Defekttűrő: NEM Erősített oldalfal: XL
81 590 Ft
BFGOODRICH MUD-TERRAIN T/A KM3 265/75R16 119Q NYÁRI gumiabroncs
BFGOODRICH MUD-TERRAIN T/A KM3 265/75R16 119Q NYÁRI gumiabroncs
Defekttűrő: NEM Erősített oldalfal: NINCS
105 968 Ft

GYIK – Gyakran ismételt kérdések

Hogyan tároljuk a nyári gumit?

A leszerelést követően tisztítsuk meg az abroncsokat, majd írjuk rájuk krétával a pozíciójukat, vagyis, hogy honnan szereltük le. Ha felnire szerelten tároljuk, akkor egymásra fektetve, vagy felfüggesztve ajánlott tárolni a kereket télen, és az előírtnál kb. 0,5 barral több nyomás legyen bennük a téli pihenő alatt. A felniről leszerelt gumikat ezzel szemben állítva célszerű tárolni, és havonta egyszer mindenképp forgatni a pozíciójukon egészen addig, amíg újra fel nem kerülnek az autóra tavasszal.

Mi a különbség a téli és nyári gumi között?

A téli és a nyári gumi között egyrészt a mintázati kialakításban van eltérés, ugyanis amíg a téli gumi sűrűn elhelyezkedő apró lamellákból, illetve erőteljes, mély kapaszkodóblokkokból áll, addig a nyári abroncson lazábban elhelyezkedő lamella-hálózatot találunk. Másrészt a gumikeverék tekintetében is jelentős különbségeket találunk. A nyári abroncsok keveréke rendszerint keményebb gumikat eredményez, hogy a gumi bírja az akár 50-60 fokos aszfalthőmérsékletet, míg a téli abroncsok sokkal lágyabb keveréket kapnak.

Mi történik, ha nem cseréljük le a nyári gumit télen?

Bár Magyarországon nem kötelező a téli gumicsere, mindenképp célszerű elvégezteti. A nyári gumik ugyanis kifejezetten a magas hőmérsékletű aszfaltra lettek kitalálva, hogy az akár 50-60 Celsius fokos aszfalton is megőrizzék a tapadásukat. A téli körülmények között egyrészt sokkal gyorsabban foknak kopni, ami a gumi gyors elhasználódásához vezet, másrészt a tapadás és a fékezés sem lesz optimális, különösen havas és jeges útfelületeken. Ilyen körülmények között ugyanis lágy gumikeverékre van szükség, a nyári abroncs keveréke pedig kemény.

Mit jelent a nyári gumik végén a 88T?

Az abroncson különböző számokat és betűket találunk. A 88T jelölés a sebesség és terhelhetőségi indexeket jelöli. A betűk a sebességi indexet hivatottak jelölni:
  • M - 130 km/h
  • N - 140 km/h
  • P - 150 km/h
  • Q - 160 km/h
  • R - 170 km/h
  • S - 180 km/h
  • T - 190 km/h
  • U - 200 km/h
  • H - 210 km/h
  • V - 240 km/h
  • Z - 240 km/h felett
A számok a terhelhetőségi indexet mutatják, például a 88 - 545 kg max, a 92 - 630 kg max. A 88T tehát eszerint 88 - 545 kg maximális terhelhetőséget és 190 km/h maximális sebességet jelent.

Miért más a nyári gumi méret a télitől?

Gyakori manapság, hogy más a téli és a nyári gumi méret egy adott autón, erre pedig a váltóméretek miatt van lehetőség. Ez alapvetően nem kötelező, ugyanakkor előnyösebb lehet az autó tapadása szempontjából. A nyári gumik esetében a szélesebb méret miatt az abroncs nagyobb felületen érintkezik a talajjal, így javul a tapadást is. A téli abroncsok esetén egy keskenyebb abroncsnak kisebb felületről kell a havat és a latyakot kiszorítania, így pedig csökken a csúszás veszélye is. .

Prémium nyári gumik – Tényleg számít a minőség?

A gumicsere minden autós számára fontos feladat. Bár vannak négyévszakos abroncsok, de a legtöbben még mindig arra esküsznek, hogy a nyári és a téli szezonra külön szettet tetetnek fel. Természetesen, pár éven belül minden abroncs, legyen akármilyen márka, elhasználódik, így újat kell vennünk. Sokan letudják annyival, hogy megveszik azt, amit a szervizben ajánlanak nekik, vagy bemennek egy hipermarketbe, és a legolcsóbb szettet megvásárolják, mondván, jó lesz az is. Ez főleg a nyári gumik esetében van így, hiszen nyáron nincs jég és hó, megteszi bármilyen abroncs.

Pedig ez egyáltalán nincs így. Ahogyan a téli gumiknak is speciális kritériumoknak kell megfelelniük, úgy a nyári gumiknál sem mindegy, hogy milyet teszünk fel az autóra. Az abroncsok felelnek azért, hogy az autó időben megálljon egy fékezésnél, ami egy nedves vagy épp átforrósodott aszfalton is ugyanannyira fontos, mint a jeges utak esetében. A minőségi abroncsok olyan speciális mintázattal és gumikeverékből készülnek, melyek garantálják, hogy az autó a nyári viszonyok között is időben megálljon, ha kell.

Miért ne használjunk nyári gumit télen?

Az elmúlt években a telek meglehetősen enyhék voltak, és ha volt is párszor havazás, minimálisnak mondható azon esetek száma, amikor valóban fagyos-havas utakról beszélhettünk. Emiatt sokan döntenek úgy, hogy a nyári gumit télen is fent hagyják, megspórolva a gumicserék költségét. Ez egyáltalán nem jó ötlet, és spórolás szempontjából sem mondható hatékonynak. Mivel a nyári gumit alapvetően arra tervezték, hogy meleg időben is megőrizze a tapadását, télen a tapadás jó részét elveszíti. Ennek az az oka, hogy a gumikeverék nem bírja a hideget, télen megkeményedik, ami miatt pedig nem lesz biztonságos sem. Megnő a fékút, és az autó irányíthatósága is romlik.

Ezt semmiképp sem érdemes kockáztatni. A másik szempont, hogy a nyári gumi téli használat során sokkal jobban kopik, aminek következtében előbb lesz szükség cserére. Vagyis nemhogy nem spórolunk így, még nagyobb kárt okozunk magunknak, hiszen maga a csere az csak pár ezer forint, de négy új abroncsnak csak darabja kerül annyiba, mint egy gumicsere, vagy még sokkal többe is. De ha még spórolnánk is a gumicsere mellőzésével, egy balesetet semmiképp sem érdemes kockáztatni.

Megéri megvenni az olcsó vagy használt nyári gumikat?

Attól, hogy használt egy gumiabroncs, még nem lesz feltétlen rossz is, és ugyanez igaz az olcsó abroncsokra is. Ugyanakkor bármelyik esetről is van szó, érdemes nagyon körültekintőnek lennünk ebben a kérdésben. A használt abroncsok, főleg, ha minőségi márkáról van szó, még akár fel is tehetőek egy másik autóra, viszont a használati idejük jóval rövidebb lesz, nem öt-hat év, hanem inkább kettő-három. Viszont, ha nem értünk hozzá, könnyen át is verhetnek minket, és lehet, hogy olcsóbban jutunk a szetthez, de viszonylag hamar meg is kell válunk tőle, kockáztatni pedig nem érdemes.

Az olcsó abroncsokra sokszor ráütik a silány bélyeget, pedig ez nem feltétlen van így. Egyrészt kifoghatunk szezon előtti akciókat, de vannak kifejezetten budget, vagyis olcsó kategóriás márkák is. Természetesen nem várhatunk el egy olcsó márkától egy Michelin vagy Goodyear színvonalat, ugyanakkor sok esetben a nagy márkák tulajdonában vannak az olcsóbb márkák is, vagyis a minőségük nem feltétlen rossz. Erről a különböző autógumi tesztek is tanúskodnak, melyeket nem árt vásárlás előtt figyelembe venni.

A nyári gumi méretkategóriákról

Nyári gumi minden típusú autóra kapható, legyen szó személyautóról, SUV-ról, vagy haszonjárműről. Mielőtt abroncsot választunk, nem árt tisztában lennünk a különböző méretkategóriákkal, és azzal, hogy a mi járművünkre, milyen méret is passzol. A gumiabroncsok oldalán sok információ mellett a méret is fel van tüntetve, sok szám és betű, ami tájékoztat bennünket a profil méreteiről, a belső konstrukcióról, a felni átmérőjéről, a terhelési- és súlyindexről: 205/55 r16, 195/65 r15, 225/45 r17, vagy 175/65 r14. Vegyük példának a 205/55 r16 méretet.

Az első szám, a 205 a profilszélességet jelenti, vagyis ilyen széles az abroncs futófelülete. A perjel után lévő szám, a példánkban az 55 a profilarány jelölésére szolgál, vagyis azt mutatja meg, hogy a magasság és szélesség milyen arányban van egymással. Előfordulhat, hogy ez a szám hiányzik, ebben az esetben az alapértelmezett érték a 80 profilarány. Az R betű a belső konstrukciót jelenti, vagyis azt, hogy radiál abroncsról van szó. A 16-os szám az abroncs belső átmérőjére utal, melyet hüvelykben adnak meg (hüvelyk = inch = col = ”). Ez a szám mutatja meg nekünk, hogy milyen méretű felnire illeszkedik fel a gumi.

Amit a nyári gumi jelölésekről tudni érdemes

A nyári gumikon a méret jelölésén túl más információkat is megtalálunk. A méretinformációk segítenek megtalálni az autónk számára a megfelelő méretet. Felkerült az abroncs gyártója, vagyis a márkajelzés, mint például Michelin, Goodyear, Pirelli, Dunlop vagy Laufenn. A mintázat is lényeges kérdés, és ez is feltüntetésre kerül. Az abroncsok tulajdonságát nemcsak a gumikeverék összetételével és a szerkezeti viszonyokkal lehet befolyásolni, hanem a mintázattal is, mely a jobb tapadást vagy épp az üzemanyag takarékosságot befolyásolhatja. Ez általában az abroncs nevében is feltüntetésre kerül.

A sebességi és terhelési index is felkerül az abroncsokra. A sebességi terhelés esetében a maximális üzemi sebességet jelölik egy Q-től Y-ig terjedő skálán. Hozzávetőleg 160 és 300 km/h között mozognak az értékek. A terhelési index, ahogyan a neve is mutatja, az abroncs maximális terhelhetőségét jelenti, mely optimális nyomás esetén érvényes, és kilogrammban és fontban is feltüntetésre kerül. Emellett a gyártási időt is leolvashatjuk az abroncsról, ez a DOT -Department of Transportation – szám, mely egy 12 karakteres kód.

Milyen nyári gumi akciókat foghatunk ki, amik meg is érik?

Legyen szó olcsó, közép, vagy felső kategóriás nyári gumiabroncsról, mindig foghatunk ki akciókat. Sokan hiszik, hogy az akciós abroncsok selejtesek vagy hibásak, ezért kerülnek kevesebbe, pedig ez egyáltalán nincs így. Az abroncs cserét megelőző időszakban, nyári gumi esetén január- február környékén sok kereskedés biztosít jelentős árengedményt. Ilyenkor értékesítésre kerülhetnek a kifutó szériák, raktárban maradt darabok, melyeken az új készlet megérkezése előtt szeretnénk túladni.

Nem rosszabbak ezek az abroncsok, mindössze arról van szó, hogy nem kerültek eladásra. A kifutó szériák között is vannak olyanok, melyek alapvetően jók, a teszteken is jól muzsikáltak, de a gyártó továbbfejlesztette őket, és a régi verzió már nem kerül újra gyártásra. Az ilyen kifutó szériákat is érdemes figyelni, mert így nagyon jó minőségű, akár felső kategóriás abroncsokhoz is hozzájuthatunk meglepően kedvező árakon.

Miért figyeljük az autógumi teszteket nyári gumivásárlás előtt?

Mielőtt kezdetét veszi a nyári gumi csere időszaka, a legnagyobb autósmagazinok és autóklubok elkészítik a saját nyári gumiabroncs tesztjüket, mellyel azt vizsgálják, hogy melyik gumi, hogyan teljesít a száraz vagy a nedves utakon. Természetesen nemcsak a fékút és a tapadás kerül megmérettetésre, hanem számos más tényezőt is vizsgálnak, mint például a zaj, az üzemanyag fogyasztás vagy a kopás. Az értékelés formája meglehetősen eltérő lehet, de a lényeg, hogy a tesztek segítésével könnyebben eldönthetjük, hogy egy abroncs valóban érdemes-e arra, hogy felkerüljön az autónkra vagy sem.

Az Autobild és az ADAC tesztek a leginkább népszerűek, de számos más teszt is van, melyet nyomon követhetünk. Sok online abroncskereskedés tünteti fel a tesztek eredményeit, legyenek jók vagy rosszak. Nem meglepetés, hogy a prémium márkák szoktak a legelső helyen végezni, ugyanakkor a közép és felső-közép kategóriás márkák közül is akadnak kiemelkedő eredmények, mint például a Dunlop, a Hankook, a Flaken vagy a Semperit estében.

Az árukeresőtől a weboldalakig, avagy online is vásárolhatunk nyári gumit

Az internet térhódításával az online vásárlások száma is megnövekedett az autógumik esetében is. Egyre többen vásárolnak nyári abroncsot webshopon keresztül, mivel így jóval több információt kapnak az abroncsokról, mintha a személyesen vásárolnának. A webshopok kínálata széles, sokszor szélesebb, mint a bolti kínálat. Emellett rögtön találunk információkat az abroncs minőségére vonatkozóan, hiszen, ha megtetszik egy márka vagy egy típus, az interneten máris láthatjuk a teszteredményeket és a vásárolói véleményeket is.

Ha pedig egy márkát vagy típust szeretnénk, akkor az árukereső lesz a segítségünkre. Az árukereső számos márkát és típust tartalmaz, aminek a segítségével összehasonlíthatjuk az árakat, hogy a legjobb döntést hozhassuk meg. A webshopok is sok esetben rendelkeznek keresővel, így le tudjuk szűkíteni a kínálatot, hogy konkréten azokat az abroncsokat lássuk, amik érdekelhetnek bennünket.

Milyen árakkal számolhatunk nyári gumi esetén?

Az árak nagyon sok tényezőtől függenek. A márka nagyon meghatározó lehet, hiszen vannak kifejezetten olcsó, budget kategóriás termékeket kínáló márkák, közép és felső-közép kategóriás darabok, illetve prémiumkategóriás abroncsok is. De az is befolyásolhatja az árat, hogy milyen méretet vagy típust keresünk. Összességében elmondható, hogy egy darab abroncs ára 10000 forinttól akár 100000 forintig is terjedhet. A minőséget sok esetben meg kell fizetni, de a nagy márkák esetében minőséget is kapunk a pénzünkért.

Aki nem szeretne prémium kategóriás abroncsot, azok számára a felső-közép kategóriás abroncs lehet a megoldás, melyek ugyan olcsóbbak, de még mindig nagyon jól teljesítenek az utakon és a teszteken. Persze választhatunk olcsó márkákat is, ebben az esetben azért érdemes utána járni, hogy az adott darab mennyire jól muzsikált az éves teszteken. Ha megfelelő minősítéssel zárt, bátran megvehetjük. Az akciókat azonban minden esetben érdemes kihasználni, hiszen előfordulhat, hogy akár fele áron juthatunk hozzá egy felső-közép vagy prémium kategóriás abroncshoz.

Kinek a véleményére hallgassunk nyári gumi vásárlás esetén?

Ha abroncsvásárlás előtt állunk, nem baj az, ha kikérjük valaki véleményét. Ugyanakkor jól gondoljuk meg kire hallgatunk. A netes véleményeket figyelembe vehetjük, de azt is tartsuk szem előtt, hogy negatív kritikát az emberek előbb posztolnak ki, mint pozitívat, így nem biztos, hogy objektív az arány a véleményoldalakon. A szakszerviz munkatársának véleménye már egy fokkal jobb választás, de azért ezt sem kell feltétlen készpénznek venni.

Ha tehetjük, inkább az autógumi teszteket nézzük meg alaposabban, hiszen a tesztelők véleménye objektívebbnek mondható, nem szépítik az eredményeket. Az ismerősök véleményét pedig inkább csak hallgassuk meg, de feltétlen fogadjuk meg a tanácsot, főleg, ha tudjuk, hogy az illető nem is ért hozzá igazán.

Iratkozz fel hírlevelünkre
newsletter_icon
Ne maradj le semmiről, légy jól értesült, iratkozz fel!
Elolvastam és elfogadom az Adatvédelmi tájékoztatót