A világhírű Michelin szlogenje a „biztosabb és fenntartható mobilitás”, törekvésük, hogy a gumiabroncsokkal kiváló futásteljesítményt nyújtsanak az autótulajdonosoknak. A cég „kevesebbel többet” filozófiája alapján minimális nyersanyag és kevesebb energia felhasználásával jobb eredményeket érhet el - a hatékonyságra pedig felelősséget vállalnak az autógumi teljes életszakasza alatt.
A Michelin gumiabroncsok hosszútávú időtállósága köztudott, a gumik kialakítása és a felhasznált összetevők teszik lehetővé, hogy a Michelin abroncsokkal hosszabb távra tudunk tervezni, valamint biztonságosan közlekedhetünk. Az új Pilot Sport EV abroncsot pedig kifejezetten elektromos járművekre fejlesztették.
A Bridgestone, a fejlett megoldások és a fenntartható mobilitás globális vezetője, megalkotta csúcsminőségű, rendkívül nagy teljesítményű gumiabroncsát: a Bridgestone Potenza Sportot. A nyári gumi magában foglalja a Bridgestone forradalmi látásmódját és a nagy teljesítményű gumiabroncsokban szerzett szakértelmét, mindezt széleskörű piackutatással annak érdekében, hogy a járműtulajdonosok irányítani tudják autójuk teljesítményét.
Az 1222/2009 / EU európai parlamenti és tanácsi rendelet előírja, hogy minden 2012 június után gyártott és 2012 novemberétől az EU-ban értékesített gumiabroncsot matricával vagy címkével kell ellátni az értékesítési helyen. Ez a címke három fontos szempontról nyújt információkat, amelyek a gumiabroncsok teljesítményének felmérését szolgálják: Nedves tapadás, üzemanyag-hatékonyság és külső zaj. Az új rendelet hatálya kiterjed a személygépkocsik, a könnyű haszongépjárművek és a nehéz teherautók gumiabroncsaira. Maga a határozat 2021. májusától lép hatályba. Cikkünkben megvizsgáljuk a szabály lényegét és az új címke fontosságát az autóvezetők számára.
Idén nyáron is elvégezte nyári gumi tesztjeit Európa legnagyobb autóklubja, a német ADAC, és mint már megszokott, most is két méretet teszteltek. A 185/65 R15 a kisautók. a a kompaktok méretében és a 215/65 R16 a furgonok, kisteherautók, kisbuszok méretében.
Az autóklub a bevezetőben kiemeli, hogy különösen a kisebbik méretben folytatódott a pár éve már megfigyelhető trend, miszerint a másodlagos, illetve középkategóriás márkák több drágább prémium nyári gumit utasítottak maguk mögé kiváló teljesítményeikkel. Míg a furgon nyári gumik tesztjei megdöbbentő eredményt hoztak.
Jelen cikkben a kisebbik méretet, a 185/65 R15-öt teszteredményeit ismertetjük, a 16 megvizsgált abroncsból 2 kapott 'jó' értékelést, míg 14 'megfelelőt'.
Régi vita az autósok körében, hogy a vékonyabb téli gumival jobb-e, biztonságosabb-e a téli időjárási helyzetekben a közlekedés, avagy a széles profilú téli abroncsokkal? Az ADAC, a német autóklub azon kívül, hogy minden évben elkészíti a nyár és téli gumi tesztjeit, most a fentebbi, sokakat érdeklő kérdésre kereste a választ, miszerint jobb, biztonságosabb lehet-e, ha télen keskenyebb téli abroncsokkal autózunk.
Hogy a tesztelésbe ne zavarjanak be a különböző márkák és típusok, ezért kiválasztottak egy a tavalyi teszteken nagyon jól teljesítő téli gumit, a Dunlop Winter Sport 5-öt, és csakis ebből a típusból szereltek az autókra öt különböző gumiméretet. Hogy ne érje szó a ház elejét, itt vannak a pontos méretek: 195/65 R15, 205/55 R16, 205/50 R17, 225/45 R17 és 225/40 R18. Ebből ugyan látszik, hogy csak három szélességi méret különbözőség van, ezeken belül az oldalfal méretével variáltak két abroncs esetében.
Maguk a tesztek alapjai nem sokban különböztek a hagyományos téli gumi tesztektől, ugyanúgy megvolt négy úttípus, a száraz, a nedves, a havas és a jeges.
Szokás szerint száraz aszfalton megnézték a biztonságosságot és kezelhetőséget a fékúttal együtt, vizes felületen a két aquaplaning teszt, fékteljesítmény, oldal vezető képesség és kezelhetőség, aztán havas úton jött a vonóerő átadás, az ABS fékteszt, a kezelhetőség, jeges felületeken pedig szintén megnézték az ABS fékezést és az irányváltásokat. Megnézték még az üzemanyag takarékosságot, futásteljesítményt és zajszintet is.
A végső pontozást illetően a nedves út tesztjei számítottak a leginkább, 30%-ban, ezután következett a havas út 20%-kal, a száraz 15%-kal és a jeges 10%-kal. 10-10%-ot ért a kopás és a fogyasztás, a zajszint pedig csak 5%-ot.
Száraz felületen a 225/40 R18 téli gumi, azaz a legszélesebb hozta a legjobb pontszámot, a másik 225-ös lett a második, a 205/55 R16 lett a harmadik és a 205/50 R17 és a 195/65 R15 azonos ponttal negyedik lett.
Nedves felületeken a sorrend éppen ellenkező eredményt mutatott. Győzött a 195-ös téli gumi, ezután következtek a 205-ös szélességű téli abroncsok, és a két utolsó helyen a 225-ösök végeztek.
Havas felületeken feltűnően távol kerültek egymástól a különböző méretű téli gumik a pontszámokban, a legjobb pontszámot a 195-ös kapta, 1,5-tel, míg a legrosszabb 225-ös 2,3-mal végzett az utolsó helyen.
Jeges úton hajszállal a két legszélesebb, 225-ös gumi végzett 2,5 ponttal, de a többiek is 2,4 pontot kaptak, tehát a különbség minimális volt.
A legtöbbet fogyasztó abroncs a 225/40 R18 volt, a leggazdaságosabb a 205/55 R16.
A legjobban a 195-ös kopott, a 205/55 R16 és a két 225-ös egy szinten volt a legjobb.
A zajszint elég vegyes képet mutatott, de inkább a keskenyebbek a csendesebb téli gumik.
195/65 R15 – 2,2 pont.
205/55 R16 – 2,3 pont.
205/50 R17 – 2,3 pont.
225/45 R17 – 2,3
225/40 R18 – 2,4 pont.
Tehát azért túl nagy különbségeket nem látunk, de végeredményben úgy tűnik, mégis egy-két paraszthajszállal a vékonyabb téli gumik a biztonságosabbak.