A világhírű Michelin szlogenje a „biztosabb és fenntartható mobilitás”, törekvésük, hogy a gumiabroncsokkal kiváló futásteljesítményt nyújtsanak az autótulajdonosoknak. A cég „kevesebbel többet” filozófiája alapján minimális nyersanyag és kevesebb energia felhasználásával jobb eredményeket érhet el - a hatékonyságra pedig felelősséget vállalnak az autógumi teljes életszakasza alatt.
A Michelin gumiabroncsok hosszútávú időtállósága köztudott, a gumik kialakítása és a felhasznált összetevők teszik lehetővé, hogy a Michelin abroncsokkal hosszabb távra tudunk tervezni, valamint biztonságosan közlekedhetünk. Az új Pilot Sport EV abroncsot pedig kifejezetten elektromos járművekre fejlesztették.
A Bridgestone, a fejlett megoldások és a fenntartható mobilitás globális vezetője, megalkotta csúcsminőségű, rendkívül nagy teljesítményű gumiabroncsát: a Bridgestone Potenza Sportot. A nyári gumi magában foglalja a Bridgestone forradalmi látásmódját és a nagy teljesítményű gumiabroncsokban szerzett szakértelmét, mindezt széleskörű piackutatással annak érdekében, hogy a járműtulajdonosok irányítani tudják autójuk teljesítményét.
Az 1222/2009 / EU európai parlamenti és tanácsi rendelet előírja, hogy minden 2012 június után gyártott és 2012 novemberétől az EU-ban értékesített gumiabroncsot matricával vagy címkével kell ellátni az értékesítési helyen. Ez a címke három fontos szempontról nyújt információkat, amelyek a gumiabroncsok teljesítményének felmérését szolgálják: Nedves tapadás, üzemanyag-hatékonyság és külső zaj. Az új rendelet hatálya kiterjed a személygépkocsik, a könnyű haszongépjárművek és a nehéz teherautók gumiabroncsaira. Maga a határozat 2021. májusától lép hatályba. Cikkünkben megvizsgáljuk a szabály lényegét és az új címke fontosságát az autóvezetők számára.
Idén nyáron is elvégezte nyári gumi tesztjeit Európa legnagyobb autóklubja, a német ADAC, és mint már megszokott, most is két méretet teszteltek. A 185/65 R15 a kisautók. a a kompaktok méretében és a 215/65 R16 a furgonok, kisteherautók, kisbuszok méretében.
Az autóklub a bevezetőben kiemeli, hogy különösen a kisebbik méretben folytatódott a pár éve már megfigyelhető trend, miszerint a másodlagos, illetve középkategóriás márkák több drágább prémium nyári gumit utasítottak maguk mögé kiváló teljesítményeikkel. Míg a furgon nyári gumik tesztjei megdöbbentő eredményt hoztak.
Jelen cikkben a kisebbik méretet, a 185/65 R15-öt teszteredményeit ismertetjük, a 16 megvizsgált abroncsból 2 kapott 'jó' értékelést, míg 14 'megfelelőt'.
Az egyik legvártabb nyári gumi tesztet minden évben az ADAC német autóklub szolgáltatja az európai autósok számára, az ebben az évben a 185 65 R15-ös méretben elvégzett vizsgálatokon az előkelő második helyet szerezte meg a kedvezőbb árú középkategóriás Vredestein Sportrac 5 nyári gumi, egyetlen tized ponttal maradva csak el az első helyet megszerző drágább prémium Bridgestone Turanza T005 nyári abroncshoz képest.
Nézzük át most a Sportrac 5 teszteredményeit.
A Vredestein Sportrac 5 nyári gumi száraz és nedves eredményei az ADAC tesztjén
A holland gyártó terméke a száraz teszteken 2,3 összesített pontszámot ért el (minél kisebb a pontszám, annál jobb minőséget, illetve teljesítményeket mutat), ebből a vezetési viselkedésre 2,5p, a vezetési biztonságra 2,3p, a fékteljesítményre, illetőleg a féktáv rövidségére a nagyon jó eredménynek számító 1,8 pontot kapta.
A nedves felületi teljesítményeire összesítve 2,2 pontot kapott, ebből a nedves fékteljesítményét 2,6 pontosra értékelték, ami egy tizeddel már ugyan kicsúszott a jó kategóriából, de mégis az átlagtól jobb eredménynek számít így is. A nedves felületen való kezelhetőség tekintetében egészen jó eredmény született, 1,7 pontot kapott, a körsebesség és az oldalvezetés méréseken 1,5 pontos lett, mindkét utóbbi érték egy drágább prémium nyári guminak is becsületére válna.
A hosszirányú aquaplaning és a keresztirányú aquaplaning eredménye egyaránt 2,5 - 2,5 pontos lett, ami egy középkategóriás nyári gumitól meglehetősen jó teljesítménynek számít.
Zajszint, üzemanyag takarékosság és futásteljesítmény
A zajszint mérést az ADAC belső és külső zajra is egyaránt beméreti, a Vredestein Sportrac 5 belső zajszintjét 2,0 pontra (ez az utastérben nagyon csendes utazhatóságot jelent), a külső zajt pedig 2,9 pontra értékelte.
Az üzemanyag takarékosságot a gördülési ellenállás megmérésével számítják ki, itt a Sportrac 5 az átlagtól jobb értékkel, 2,1 ponttal végzett.
A tartósság, más néven futásteljesítmény vizsgálatán egészen kiemelkedő érték jött ki, amit a tesztelők 1,5 ponttal értékeltek.
Mitől jó a Vredestein Sportrac 5 nyári gumi?
Alapvetően a Sportrac 5 fejlesztésénél a kiváló tapadási teljesítményeken kívül még két fő szempontot követtek a tervezők, egyrészt kényelmessé, komfortosan vezethetővé kívánták tervezni, másrészt a sportosságot, a vezetési élményt sem akarták kihagyni az abroncs jellemzői közül.
A futófelület mintázatát és gumikeverékét úgy optimalizálták, hogy azon a feszültségek mindig egyenletesen oszoljanak meg, ez nagyban elősegíti, hogy minden időjárási körülmények között kiegyensúlyozott teljesítményt nyújtson a Vredestein Sportrac 5 nyári gumi.
A gumiabroncs oldalfalát és a teljes karkaszt speciális anyagú szálakkal robosztussá, szilárddá tervezték, hogy a sportos irányíthatóság és a hozzá kellő stabilitás rendelkezésre álljon.
A gumiabroncs formatervét a világhírű Giugiaro Design hozta létre, a mai legújabb trendekhez alkalmazkodva.