Viták az abroncs profilmélységéről – kinek van igaza?

15 megtekintés

A Michelin elutasítja a gumiabroncsipar egyes résztvevőinek felszólítását, hogy a legalacsonyabb törvényszerű mintázatmélységet 1,6 mm-ről 3 mm-re növeljék a jövőben. A gyártó szerint nincs összefüggés az 1,6 mm-es futófelület-mélység és a növekvő balesetek előfordulása között. Ezenkívül a gumiabroncsok 3 mm-es profilmélységének változtatása költségesebb lenne és nagyban növelné a szén-dioxid kibocsátást is. Mi akkor a teendő? Alábbi összeállításunkban erre a problémára kerestük a megoldást.

 

Mennyi a szabályos profilmélység?

 

A törvényben előírt 1,6 mm-es határérték abban az esetben érhető el, amikor a gumiabroncsot a fő barázdában lévő futófelület jelzőinek szintjéig koptatják - amint ez megtörténik, a gumiabroncsot a lehető leghamarabb cserélni kell. Mindig figyeljünk oda, hogy ellenőrizzük a futófelület mélységét mind a négy gumiabroncson. A Continental közétett egy hasznos videót, amely grafikusan mutatja a féktávolság eltérését. A videó itt tekinthető meg: https://www.youtube.com/embed/rKUC8DD6tRg

 

A Michelin megbízásából az Ernst & Young üzleti tanácsadó cég által készített jelentés megállapította, hogy az 1,6 mm-es helyett 3 mm-es gumiabroncsok cseréje az Európai Unió állampolgárainak évi 6,9 milliárd euró felesleges gumiabroncs-vásárlást és további üzemanyag-fogyasztást jelentene. Ehelyett a Michelin a gumiabroncs tesztelési rendszerének megváltoztatását kezdeményezi, hogy bebizonyítsa az 1,6 mm-es profilmélységű abroncsok nedves fékteljesítményét.

 

A profilmélység és a kopott gumiabroncsok

 

profilmelyseg2A gumiabroncsok nem teljesítenek ugyanúgy új állapotban és amint a gumiabroncs elkopik, a mintázat mélysége csökken, a produktivitási különbség megváltozik, az eltérések hangsúlyosabbá válhatnak. Ennek oka, hogy a gumiabroncs teljesítményét számos egyedi tulajdonság befolyásolja; többek között a burkolat kialakítás, felhasznált anyagok, gumikeverékek, futófelület kialakítása, a hornyok és a lamellák alakja.

 

Ezt szem előtt tartva, az abroncsok korai cseréje (vagyis mielőtt teljesen elhasználódnak) nem garantálja a nagyobb biztonságot, és egyetlen jelenlegi tanulmány sem igazolt közvetlen kapcsolatot a közúti balesetek gyakorisága és a gumiabroncsok mintázatának mélysége között. Az a javaslat, hogy a gumiabroncsokat korán kell cserélni (még mielőtt elérnék a törvényi határértéket, illetve a futófelület kopási mutatóját), a következő példával jól magyarázható. A fogyasztó nem dobná el a cipőjét, csak azért, mert tisztításra szorul, vagy a félig megtelt fogkrém tubust, akkor miért tenné ezt az abroncsokkal, ha meggyőződhet róla, hogy biztonságos? Az idő előtti eltávolítás csökkenti a termék hasznos életciklusát, és növeli az abroncsok cseréjének rendszerességét. Az ügyfeleknek nemcsak felesleges vásárlásokat kell végrehajtaniuk, hanem ez káros hatással van a környezetünkre is.

 

A gumik túl korai cseréje évente 128 millió további gumiabroncs használatát eredményezné Európában - ami évente kilencmillió tonna további CO2-kibocsátást jelentene. A környezeti hatás mellett a gumiabroncsok teljes kopásuk előtti cseréje a fogyasztók költségeinek jelentős és indokolatlan növekedését is jelenti az Ernst and Young becslése szerint.

 

Vajon honnan tudják a fogyasztók, hogy a megvásárolt gumiabroncsok életük során magas teljesítményszintet fognak fenntartani? Hogyan biztosíthatják a fogyasztók, hogy nem cserélik túl korán a gumikat? A Michelin szerint az a tény, hogy a biztonság egyetlen meghatározó tényezője a gumiabroncsok teljesítménye – ellentétben a profilmélységgel.

 

Ettől függetlenül a gumiabroncs piac szereplőinek folyamatosan tesztelniük kell az a gumikat, hogy megbizonyosodjanak arról, hogy kifogástalan minőségű a termék.

 

Féktávolság

 

Amikor a fogyasztók elmélkednek a közúti biztonságról, általában nedves vagy csapadékos körülmények között gondolkodnak a vészfékezésen - és okkal, mert ilyen helyzetekben megnő a féktávolság. Azonban egész Európában az útviszonyok túlnyomórészt csapadékmentesek. Londonban az utak évente a napokat tekintve 71% -ban (106,5 nap) esőtlen, és Dél-Franciaországban az utak 85% -a szintén száraz! (Az Egyesült-Királyság Met Office 30 éves adatai átlagosan évi 106,5 nap csapadékmennyiséget mutatnak. Marseille-ben átlagosan 53 nap csapadékos idő. (Az eső mennyisége, napra lebontva 1 mm vagy annál több). Ezért fontos a jó fékteljesítmény, mivel Európa-szerte a legelterjedtebb körülmények minden jármű számára.

 

Amint a világ versenypályáin láthatjuk, száraz körülmények között a választott gumiabroncs; és hasonlóan a hétköznapi autósokhoz, a tapadás szintje száraz körülmények között növekszik, ahogy a gumiabroncs futófelületének mélysége csökken. Az elavult gumiabroncs száraz úton gyorsabban megállíthatja a gépjárművet, mint az új.

 

Bár a különbségek a féktávolságban alig számottevők, viszont Franciaországban a ladoux-i tesztpályán – amely 10 kilométerre található a Michelin fejlesztési központjától – tett kísérletek határozott javulást, rövidebb féktávolságot mutatnak megviselt gumiabroncsokkal csapadékmentes szituációkban.

 

A kopott gumiabroncs teljesítményének másik meglepő fejlődése az újhoz képest az üzemanyag-fogyasztás. Amint a gumiabroncs mintázatának mélysége csökken, javul a jármű üzemanyag-fogyasztása, és ha egy teli tank üzemanyagot fogyasztanak el a jármű gumiabroncsainak gördülési ellenállásának egyszerű leküzdésére, ez már nagyon előnyös. A gumiabroncs járműtartása a futófelület törvényes kopási határáig megnöveli az üzemanyag-takarékosabb állapotban lévő időt, és csökkenti az autóvezető üzemanyagra fordított kiadásait.

 

A gumiabroncsok címkézése (2020. május 1-je óta lépett életbe) óta elterjedt a gumiabroncs zajszintjének tudatossága - különösen városi környezetben, és a megviselt gumiabroncsok másik előnye, hogy a gumik használatának gyarapodásával csökken a zajszint.

A Michelin úgy véli, hogy a fogyasztóknak alaposan át kell gondolniuk, mielőtt a gumiabroncsot a törvényszerű futófelületnél hamarabb lecserélnék, mert akkor távolítják el az abroncsot, amikor a száraz fékezés és az üzemanyag-hatékonyság a csúcson lesz.

 

A hatékonyság érdekében teszteljük a gumikat!

 

Ladoux tesztA gumiabroncsok teljesítményének összehasonlításakor úgy tűnik, hogy a tesztek alapján tudunk következtetni a fékezési hatékonyságra.  Ez azzal magyarázható, hogy viszonylag könnyű mérni, megismételni és számszerűsíteni a nedves fékezési tesztek teljesítményét, míg az oldalirányú tapadás és stabilitás mérése nagyon szubjektív és nehezen mutatható ki. Azonban a nedves oldalirányú stabilitás és a vizes fékezés összefüggésben van.

 

 

A Ladoux-i kísérletek megerősítik, hogy a nedves fékezésnél a hatékony gumiabroncs vizes kanyarban is jobb.

A franciaországi Michelin-tesztek azt eredményezték, hogy nedves úton egyes kopott gumiabroncsok ugyanolyan jó teljesítményt nyújtanak, mint néhány új gumi, és bár a megmaradt profilmélység a nedves fékezés tényezője, a gumiabroncs teljesítménye életciklusa minden szakaszában jó.

 

Az új címkézés fontossága

 

A gumiabroncsok címkézésére az európai előírások minimumkövetelményeket határoztak meg a gumik teljesítményére, különös tekintettel a nedves fékezésre - ez az egyik kritérium a gumiabroncsok címkézésénél. Míg minden Európában hivatalosan forgalmazott gumiabroncs újként megfelel ennek a minimumkövetelménynek, a Michelin-tesztek azt mutatták, hogy egyes gumiabroncsok nedves fékezési képessége kopás közben gyorsan csökken, és a „minimális szabvány” követelmény alá eshet. A prémium termékek azonban nem csak újként felelnek meg a feltételeknek, hanem abban az esetben is, ha a futófelület törvényszerű kopási határáig alkalmazzák őket.

 

A Ladoux-i Michelin vizsgálatok bebizonyították, hogy a futófelület kopási határáig a leharcolt prémium gumiabroncs ugyanúgy képes teljesíteni, mint egy vadonatúj, de kevésbé hatékony abroncs.

 

Összegzés

 

Ezekkel a tényekkel, miszerint a nedves féktávolság és az oldalsó vizes tapadás a gumiabroncs teljesítményétől és nem csak a futófelület mélységétől függ, a Michelin felszólítja az ipari szereplőit és a végfelhasználókat, hogy kezdjék el összehasonlítani, valamint tesztelni a gumiabroncsokat, amikor a törvényes határértékig kopnak, ennek alapján már képet kaphatunk arról, jobban mondva mindenki maga döntheti el, hogy mikor szükséges cserélni az adott gumit. Meglepő, hogy ebben a vitában a gumigyártó vállalatok közül egyedül a Michelin szorgalmazta, hogy maradjon minden a megszokott módon, ami a profilmélységet illeti.  Érdemes tisztában lenni azzal, hogy a jármű abroncsa életet menthet és stabilan az úton tarthatja járművünket. A gumik tehát nagyon fontos alkatrészei az autónknak, de nem helyettesíthetik a körültekintő és szabályokat követő közlekedést.

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Inkább ilyen témában olvasnék

 
Kategória: Hírek
Blog menü

Gumiabroncs blog

+36-30/900-5354