Új Európai Uniós autógumi címkézési eljárás mire kell odafigyelni a használata során?

71 megtekintés

Az 1222/2009 / EU európai parlamenti és tanácsi rendelet előírja, hogy minden 2012 június után gyártott és 2012 novemberétől az EU-ban értékesített gumiabroncsot matricával vagy címkével kell ellátni az értékesítési helyen. Ez a címke három fontos szempontról nyújt információkat, amelyek a gumiabroncsok teljesítményének felmérését szolgálják: Nedves tapadás, üzemanyag-hatékonyság és külső zaj. Az új rendelet hatálya kiterjed a személygépkocsik, a könnyű haszongépjárművek és a nehéz teherautók gumiabroncsaira. Maga a határozat 2021. májusától lép hatályba. Cikkünkben megvizsgáljuk a szabály lényegét és az új címke fontosságát az autóvezetők számára.

Nedves tapadás 

A gumiabroncs legfontosabb feladata a biztonság elősegítése - minden körülmények között. A nedves tapadás az egyik legfontosabb teljesítményjellemző. A magasabb tapadás és az alacsonyabb gördülési ellenállás azonban gyakran ellentmondó. Az új címkézési követelménynek köszönhetően a fogyasztók megtekinthetik és kiválaszthatják maguknak a kívánt teljesítményt. A címke 7 osztályú sorozatot mutat be, a legnagyobb nedves tapadást biztosító "A" gumiabroncsokkal és a legalacsonyabb "G" gumiabroncsokkal. A „D” osztály nem használható személygépkocsikhoz. Minden olyan gumiabroncs, amely nem felel meg a „C” osztály előírásainak, az E. osztályba tartozik. A nedves tapadáshoz nincs G osztály sem, így a legalacsonyabb osztály az F. Vészhelyzetben néhány méter mindent megváltoztathat. Egy személygépjármű esetében, amely 80 km / h-s sebességgel tesz vészfékezést, az A osztályú gumiabroncsok akár 18 méterrel is gyorsabban leállnak, mint az F osztályú gumiabroncsok. (Az 1222/2009 / EK rendeletben meghatározott vizsgálati módszerek szerint mérve.) A féktávolságok a vezetési körülményektől és egyéb befolyásoló tényezőktől függően változhatnak. Ezek a címkézési értékek csak szemléltető jellegűek. Egy adott gumiabroncs / méret értéke változhat. 

Üzemanyag-hatékonyság

A motoros jármű üzemanyag-hatékonyságát befolyásoló erők egyike a gumiabroncsok gördülési ellenállása. Ha magas üzemanyag-fogyasztású gumiabroncsokat választunk, akkor több kilométert hozhatunk ki a tartályából, és így kevesebb CO2-kibocsátást eredményezhet. Ez a jelenség azért létezik, mert a gumiabroncs elfordulásakor deformálódik, ami hő formájában energiaveszteséghez vezet. Minél nagyobb a deformáció, annál nagyobb a gumiabroncs gördülési ellenállása, és annál több üzemanyagra van szükség a jármű előre mozdításához. Máshogyan értelmezve tehát, az alacsonyabb gördülési ellenállás alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást és ennélfogva kevesebb jármű-kibocsátást jelent, beleértve a CO 2 -ot is. 

Az új abroncscímke a „gördülési ellenállás” különböző szintjeit mutatja, az A a leghatékonyabb, G pedig a legrosszabb az osztályban. A minősítés melletti fekete nyíl (ebben az esetben B) a termék teljesítményszintjét jelzi. Ugyanakkor a D besorolást nem használják személygépkocsikra. Minden olyan gumiabroncs, amely nem felel meg a C besorolás szabványának, E besorolásnak minősül.

Az A és a G besorolás közötti különbség akár 7,5% -kal csökkentheti az üzemanyag-fogyasztást. Ha ezt valós értelemben akarjuk megfogalmazni, akkor az A osztályú gumiabroncsok választása a G osztályú gumiabroncsok helyett több mint 6 liter üzemanyagot spórolhat meg az autóvezetőnek 1000 kilométerenként. 

Külső zaj 

Az EU besorolása decibelben méri az abroncs külső zajkibocsátását. Mivel sokan korábban csak ritkán találkoztak ezzel a jelöléssel az új címkén már ez a grafikai megjelölés is könnyen észrevehető. Ez kategorizálja a gumiabroncsot a közelgő európai gumiabroncs zajkorlátokhoz viszonyítva. A külső zajértékeket 3 kategóriára osztják, és decibelben (dB) mérik, összehasonlítva az új európai abroncs külső zajértékekkel.

1 fekete hanghullám = 3dB-rel kevesebb, mint a jövőben szigorúbb európai határérték

2 fekete hanghullám = már megfelel a jövőbeli európai határértéknek

3 fekete hanghullám = megfelel a jelenlegi európai határértéknek.

 

A bemutatott címkézési értékek szintén csak szemléltető jellegűek. Egy adott gumiabroncs / méret értéke eltérhet.  

Az EU 1222/2009 rendeletet tehát felülvizsgálták, és 2021. május 1-jétől felváltja az EU 2020/740 rendelet. Új követelményeket ettől az időponttól kell alkalmazni.

 

Hó és jég grafikai jelek használata 

Azokat a gumiabroncsokat, amelyek megfelelnek a 117. sz. ENSZ-EGB-előírásban meghatározott minimális hó tapadási index értékeknek, erős hóviszonyok között használható gumiabroncsnak kell minősíteni. Ha egy gumiabroncs megfelel a vonatkozó minimális jég tapadási index értékeknek, akkor ezt fel kell tüntetni. A jég tapadású gumiabroncsokat kifejezetten jéggel és hóval borított útfelületekre tervezték, és csak nagyon kedvezőtlen éghajlati viszonyok (pl. hideg vagy zord hőmérséklet) esetén használhatók. 

Érdemes továbbá megjegyzi, hogy a tényleges üzemanyag-megtakarítás és a közúti biztonság nagymértékben függ a járművezetők viselkedésétől, és különösen a következőktől: 

- az úgynevezett ökovezetés kimagaslóan csökkentheti az üzemanyag-fogyasztást;

- a gumiabroncsok nyomását rendszeresen ellenőrizni kell az üzemanyag-hatékonyság és a nedves tapadás optimalizálása érdekében;

- a féktávolságokat mindig be kell tartani.

 

Közlekedjünk környezettudatosan! 

Az autóvezetés következtében előforduló gumiabroncskopás jelentős, és a környezetre és az emberi egészségre nézve ártalmas mikroműanyag-forrást jelent. A Bizottság „A műanyagok körforgásos gazdaságban betöltött szerepével kapcsolatos európai stratégia” című vizsgálata szerint ezért meg kell oldani a gumiabroncsok nem szándékos mikroműanyag-kibocsátása által jelentett nehézséget, többek között olyan tájékoztatási intézkedések közreműködésével, mint például a gumiabroncsokra vonatkozó címkézési szabályok. A gumiabroncskopáshoz kapcsolódik a futásteljesítmény, vagyis az a kilométerszám, amelyet a gépjármű az adott gumiabroncsnak a futófelület kopása miatt esedékes cseréjéig teljesít. 

A gumiabroncs, valamint a futófelület kopásán felül egy gumiabroncs élettartama több más tényezőtől is függ, ilyen például a gumiabroncs kopásállósága, ideértve a futófelület anyagának összetételét, a futófelület mintázatát és a futófelület szerkezetét, az útviszonyokat, a karbantartást, az abroncsnyomást, valamint a vezetési morált is. 

Az új rendelkezés célja, hogy maga a címke egyszerűen észrevehető és könnyen észben tartható legyen az uniós autótulajdonosok számára. Ennek értelmében tehát az új gumiabroncs címkéjét minden vásárlási formában fel kell tüntetni, ideértve azokat a szituációkat is, amikor az autógumit fizikailag nem tüntetik fel az üzletben, és ahol online vagy webáruházak közreműködésével értékesítik. Az új címkézési rendszer a nehéz gépjárművekre (C3 gumiabroncsokra) egyaránt vonatkozik. 

A kereskedő vagy viszonteladó kötelezettségei 

A gumiabroncs címkéjét minden értékesítési folyamatban fel kell tüntetni, beleértve az online eladási módot.   A terméktájékoztatónak hozzáférhetőnek kell lennie (digitálisan), és kérésre nyomtatott formában kell rendelkezésre bocsátani. A direkt hirdetésekben vagy más kommunikációs és reklám anyagokban a feltüntetett gumiabroncs-címkét – digitálisan vagy nyomtatott formában – kell megjeleníteni, amikor egy adott    gumiabroncstípust népszerűsítenek vagy megjelenítenek. Mindezek mellett a beszállítóknak és forgalmazóknak a weboldalukon elérhetővé kell tenniük a következő információkat:

  • nyilatkozat arról, hogy a jeges útviszonyokra szánt gumiabroncsokat kifejezetten jéggel és hóval borított útfelületekre tervezték, és csak nagyon kedvezőtlen időjárási viszonyok között (pl. alacsony hőmérséklet esetén) szabad használni őket, valamint arról,
  • hogy a jeges útviszonyokra szánt gumiabroncsok kevésbé kedvezőtlen időjárási viszonyok között (pl. nedves körülmények vagy magasabb hőmérséklet esetén) történő használata a tökéletestől elmaradó teljesítményt eredményezhet, különösen a nedvestapadás, az úttartás, valamint a kopás tekintetében.

 

A beszállítóknak az előírt termékmegfelelési információkat elektronikus formában elérhetővé kell tenniük a termékadatbázisban. Az információt nyílt hozzáférésű adatként kell elérhetővé tenni, hogy a mobilalkalmazások fejlesztői és az összehasonlító eszközök felhasználhassák azokat. Biztosítani kell továbbá a termékadatbázis nyilvános részéhez való könnyű, közvetlen hozzáférést, például a nyomtatott címkén szereplő dinamikus kódok (QR-kód) vagy egyéb felhasználóközpontú eszközök segítségével. 

Az úgynevezett EPREL adatbázis – European Product Registry for Energy Labelling – amelynek segítségével a címkén lévő összes adat böngészhető ebben a regiszterben. Az ismert gumiabroncsgyártók (pl.: Bridgestone, Continental) már használják ezt az adatbázist. Mindezek mellett azon termékeknél, ahol nincs címkézve a gumi az EPREL rendszeréből gyorsan és egyszerűen előhívhatók az adatok, valamint kinyomtatható az új címke. Ráadásul a címkén lévő QR-kód – ilyen a régi címkén nem volt - szintén az adatbázisban lévő adatokat jeleníti meg.

Ez alapján elmondható, hogy az olyan autógumi, amelyen a gumiabroncscímkét vagy a termékismertető adatlapot érintő változtatások történnek, új gumiabroncstípusnak kell tekinteni. 

A gyártók és kereskedők még a rendelet hatályba lépése előtt figyelemmel követik a változásokat, hogy a fogyasztók számára értékes és hasznos információt biztosítsanak az úgynevezett köztes időszakban.

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Inkább ilyen témában olvasnék

 
Címkék : Bridgestone, Continental
Kategória: Hírek
Blog menü

Gumiabroncs blog

+36-30/900-5354