Süti beállítások

Téli gumi típusok, avagy melyiket válasszuk a három mintázat közül?

2022/12/12
Gumiabroncs hírek

A téli gumikat számtalan szempont szerint tudjuk, illetve lehet csoportosítani, ennek megfelelően beszélhetünk szimmetrikus, aszimmetrikus, valamint egyirányú változatokról is. Ezek a sajátos típusok alapjáraton megkülönböztetik, hogy milyen téli gumit is választunk magunknak, hiszen alapvetően mindhármat eltérő tulajdonságok jellemzik, illetve mindhármat más és más dologra álmodták meg.

Sokan azonban mégsem tudják pontosan, hogy az egyes típusok pontosan mire is jók, éppen ezért az alábbiakban leírtuk mindhárom alternatíva legfőbb jellemzőit.

Szimmetrikus téli gumik

A szimmetrikus téli gumik mondhatni a hagyományos abroncsok, amelyeket a legkönnyebb megkülönböztetni, hiszen a futófelület belső és külső része, ergo teljes egésze egyforma textúrával rendelkezik. Ezek rendszerint a legegyszerűbb szerkezettel bíró téli gumik, amelyek többnyire már nagyon alacsony árakon is elérhetők, noha természetesen a határ esetükben is a csillagos ég annak fényében, hogy milyen gyártó milyen minőségű termékét választjuk.

A szimmetrikus téli gumik a legtöbb esetben egyenes útszakaszon érzik magukat a legjobban és viselkednek a legoptimálisabban, ergo az úttartás a legfontosabb erősségük. Főként a városi, illetve a különféle kompakt autókra szokták a leginkább a szimmetrikus téli gumikat ajánlani, amelyek rövidebb szakaszokat tesznek meg inkább, de mivel a legelterjedtebb típusok közé sorolandók, ezért hazánkban például szinte mindegyik autó ilyen változattal lett felszerelve.

A szimmetrikus abroncsok kapcsán a szerelésük sem túl bonyolult, hiszen szimmetriájukból fakadóan egy új guminál teljesen mindegy, hogy melyik tengelyre kerülnek fel.

Aszimmetrikus téli gumik

Az aszimmetrikus téli gumik sajátossága, hogy a szimmetrikussal ellentétben az abroncs futófelületének belső és külső futófelülete teljesen más textúrát, illetve mintázatot kapott. Az egyes zónák éppen emiatt eltérő feladatokat is látnak el az autózás során, így míg a belső például a jobb tapadásért felelhet, addig a külső a kanyarvételnél nyújthat segítséget.

Az aszimmetrikus téli gumik esetén a felosztás egyébiránt jellemzően úgy fest, hogy a belső vállrészek főként a vízelvezetésért felelnek, vagyis ezen a zónán áll vagy bukik az, hogy az abroncsok mennyire védettek az aquaplaning jelenséggel szemben. A külső vállrészek ezzel ellentétben inkább a manőverező képességet, avagy a stabilitást biztosítják a jármű számára, és kimagasló jelentőséggel rendelkeznek a kanyarvétel során.

Rendszerint a közép- vagy felsőkategóriás járművekre álmodták meg őket, ebből kifolyólag pedig az áruk és a teljesítményük is lényegesen magasabb.

Lényeges, hogy szerelésüknél nagyon fontos, hogy melyik gumi pontosan hová kerül, hiszen a külső és a belső vállrészeket külön-külön jelölés mutatja, és amennyiben összekeverjük őket, sem az úttartás, sem a tapadás nem lehet kielégítő.

Egyirányú téli gumik

Az egyirányú téli gumik rendszerint ritkák, mint a fehér holló – leginkább a nyári abroncsokon, vagy a prémium kategóriában jellemzőek –, hiszen az ilyeneket tipikusan a sportos vezetés kedvelőinek álmodtak meg, méghozzá a kimagasló nedves tapadás érdekében.

Az ilyen abroncsok textúrája egészen határozottan elkülöníthető a szimmetrikus vagy az aszimmetrikus változatoktól, ergo V alakú központi barázdákból tevődik össze, amelyek egyfajta nyílként is szolgálnak a fix forgásirány kapcsán, noha nyilvánvalóan az oldalfalon egy külön nyíl is mutatja a megfelelő és minden esetben betartandó forgásirányt.

Iratkozz fel hírlevelünkre
newsletter_icon
Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj az akcióinkról és újdonságainkról!
Elolvastam és elfogadom az Adatvédelmi tájékoztatót