Süti beállítások

Nyári gumi télen, avagy a világ legnagyobb őrültsége

2022/12/12
Gumiabroncs hírek

Ha valaki úgy véli, hogy a nyári gumi télen is megfelelő a közlekedéshez, az alighanem élete legnagyobb tévedésében van, hiszen az abroncsgyártók nem véletlenül osztják külön téli és nyári szettekre az általuk gyártott gumikat. Tény és való, hogy akadnak úgynevezett négy évszakos abroncsok, ám ezek rendszerint csak átmeneti megoldás gyanánt alkalmazhatók, ám sem a legnagyobb melegben, sem a legnagyobb hidegben nem nyújtanak olyan tökéletes védelmet, mint egy az adott évszaknak dedikált abroncs.

Miért nem jó a nyári gumi télen?

A fenti kijelentések után nyilvánvalóan jogos a kérdés, hogy vajon miért nem megfelelő a nyári gumi télen? Az első és legfontosabb dolog, amit ezzel kapcsolatban nyomatékosítani kell magunkban, hogy a két eltérő dedikált abroncs milyen tulajdonságokkal rendelkezik. A téli gumik ugyanis jellemzően tele vannak mély árkokkal és nagyon sűrű lamellákkal, de ami még ennél is jobban megkülönbözteti a nyári változattól, az leginkább az anyagösszetétel, hiszen a téli kerekek rendszerint nagyon puha gumiból vannak, aminek a lényege az, hogy még a legnagyobb hidegben se keményedjen fel, és ne csússzon meg alatta az autó. A nyári gumi ezzel szemben nem rendelkezik túl sok aprócska lamellával, inkább a mély és határozott, főként vízelvezetésre szolgáló árkok jellemzik, valamint az erős és kemény gumikeverék, amire azért van szükség, hogy még a legnagyobb forróságban se lágyuljon meg annyira, hogy esetleg megégjen az aszfalton, esetleg deformálódjon, és elveszítse tapadását.

Ezzel a néhány aprócska információval már elegendő tudás birtokába jutottunk ahhoz, hogy megválaszolhassuk: miért nem jó a nyári gumi télen! A nyári abroncsok ugyanis a kemény keverékükből kifolyólag a hideg, esetenként havas és jeges aszfalton egyszerűen képtelenek megpuhulni és felvenni az útfelület alakját, sőt mi több, a hidegtől inkább még jobban megkeményednek, ezáltal szinte egyáltalán nem tudnak megfelelő tapadást biztosítani. Ez a gyakorlatban annyit jelent majd, hogy a nyári gumival még akkor is könnyedén megcsúszhatunk a téli időszakban, ha éppen nincs hó vagy jég az utakon, mindössze repkednek a mínuszok, és olyan hideg az aszfalt, hogy az még tovább keményíti a nyári abroncs felületét.

Te ismered a 7 Celsius fokos alapszabályt?

Ha tovább akarjuk boncolgatni a fentiekben felvetett témát, akkor nagyon fontos megemlíteni az úgynevezett 7 Celsius fokos alapszabályt, aminek a lényege nem más, minthogy amennyiben odakint az állandó hőmérséklet tartósan 7 fok alá csökken, és napközben sem mozdul sokkal magasabbra, akkor a nyári gumik csereéretté váltak. Ez az a lélektani határ ugyanis a hőmérséklet tekintetében, ami alatt a nyári gumi télen már képtelen ellátni a feladatát, mert nem tud annyira megpuhulni, hogy megfelelően tapadhasson.

Természetesen nem csak az anyagösszetétel az egyetlen dolog, ami miatt a nyári gumi alkalmatlan a téli használatra, noha tény, hogy ez a legnyomósabb. Alapból ugyanis a gyártók a mintázat kialakításakor és tesztelésekor is egészen más sémát alkalmaznak, és más irányban mozgolódnak az egyes abroncstípusok megalkotásakor. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy amennyiben egy téli abroncs összetételét egy nyári gumi mintázatával ötvöznénk, akkor sem kapnánk egy a leghidegebb időszakban makulátlanul helytálló kereket, mert a gyártók mérnökei a mintázat tekintetében is fontos mértani, aerodinamikai és egyéb szempontokat vesznek figyelembe az egyes abroncstípusok megalkotása során.

Iratkozz fel hírlevelünkre
newsletter_icon
Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj az akcióinkról és újdonságainkról!
Elolvastam és elfogadom az Adatvédelmi tájékoztatót