Süti beállítások

Nyári gumi profilmélység – befolyásolja a kezelhetőséget, a biztonságot

2022/12/12
Gumiabroncs hírek
A nyári gumi profilmélysége nagyban befolyásolja az abroncs, ezáltal az autó kezelhetőségét. Jogszabály rendelkezik a minimális értékekről, ami 75 centiméter átmérőjűnél kisebb abroncs esetében 1,6 milliméter, ettől nagyobbnál pedig 3 milliméter. A szakemberek szerint azonban nem érdemes megvárni a maximális kopást, érdemes már 4 milliméteres profilmélységnél lecserélni az abroncsot.

A nyári gumi profilmélysége nagyban befolyásolja az abroncs, ezáltal az autó kezelhetőségét. Jogszabály rendelkezik a minimális értékekről, ami 75 centiméter átmérőjűnél kisebb abroncs esetében 1,6 milliméter, ettől nagyobbnál pedig 3 milliméter. A szakemberek szerint azonban nem érdemes megvárni a maximális kopást, érdemes már 4 milliméteres profilmélységnél lecserélni az abroncsot.

A különböző futófelületek közt nagy különbségek figyelhetők meg a különböző típusú, márkájú abroncsok esetében. Azonban sok közös is van ezekben az abroncsokban, nevezetesen a mintázat mélysége, illetve az, hogy bizonyos kopás után le kell cserélni ezeket az abroncsokat. Az abroncsok profilmélységét rendszeresen ellenőrizni kell, hogy ha a jogszabályban meghatározott érték alá megy, akkor bizony büntetésre lehet számítani. Aki a határértéknél kopottabb gumival autózik, szabálysértést követ el, ezen kívül veszélyezteti önmagát és a többi közlekedőt is. Ha ugyanis egy gumi kopott, csökken a kezelhetősége, a teljesítménye.

Nyári gumi profilmélység – mit csinál a mintázat?

A nyári gumik plusz hét fok felett használhatók biztonságosan és a legnagyobb forróságban is jól tapadnak az útfelülethez. Ebben a mintázatuk mellett a gumikeverék is közrejátszik. A nyári gumi télen merevvé, rugalmatlanná válik, ezért nem szabad a hidegben nyári gumival menni. Nyáron viszont jól tapad, jól kormányozható, jól irányítható. A nyári abroncsok keveréke viszonylag kemény, a futófelület pedig hosszanti barázdákkal rendelkezik, egy nyári guminak sokkal szellősebb a mintázata, a téli gumik sűrűbbek. A nyári gumi hosszanti barázdáiban gyűlik össze a víz, ami innen a keresztirányú barázdákon át távozik. Ennek óriási jelentősége van, hisz a nyári nagy esőzések során bármikor előfordulhat, hogy az autó nagy tömegű vízre hajt, és ilyenkor fontos, hogy irányítható maradjon. A futófelületi blokkok mintázata gondoskodik arról, hogy a víz gyorsan és hatékonyan távozzon. Kikövetkeztethető, hogy ha az abroncs kopott, akkor a víz kiszorítása nem lehet olyan gyors és hatékony, megnő tehát az aquaplaning kockázata.

Nyári gumi profilmélység  - hogy mérjük?

Sok modern abroncs rendelkezik abroncskopásjelzővel. Legyen szó akár nyári, akár téli abroncsokról, vannak jelölések. A hosszanti barázdák mentén 1,6 mm magas kis gumiblokkok találhatók, mellettük a TWI jelölés vagy egy kis háromszög. Ha a futófelület eléri ezeknek a kis blokkoknak a magasságát az azt jelenti, hogy elkopott, élete végére ért. Azonban a szakemberek szerint nem szabad megvárni ezt, érdemes már 3-4 milliméternél lecserélni az abroncsot a maximális biztonság érdekében. Sok gumigyártó saját jelöléseket alkalmaz a gumi felületén, ezek százalékban jelölik általában, hogy az abroncs hol áll kopás tekintetében. Persze a nyári gumi profilmélységét mi magunk is megmérhetjük.

Létezik profilmélység mérő eszköz, ami digitálisan mutatja a mélységet, de egy egyszerű százforintos érme is megfelel. Persze ez nem ad pontos adatot, de nagyjából látjuk, hogy mennyire van elkopva az abroncs. Fontos, hogy mind a négy guminál mérjük meg a profilmélységet, mint ahogy az is, hogy az abroncs felületén több helyen tegyük ezt meg, hisz nem minden abroncs kopik egyenletesen.

A gumiabroncs kopását befolyásoló tényezők

Ideális esetben az abroncsok egyenletesen kopnak, azonban ez nincs mindig így, van, hogy rendellenes kopás fordul elő, ennek oka lehet a futómű beállítása is, csakúgy, mint az aszimmetrikus elhasználódásnak. Ha az abroncs a közepén kopik erőteljesen az arra utal, hogy túlzottan nagy a nyomás a gumiban, érdemes ezt időről időre megmérni és a gyártó által ajánlott értékekre beállítani. Ugyanígy, ha az abroncs szélei jobban kopnak, az arra utal, hogy túl alacsony a nyomás a gumiban. Ez ráadásul nem csak ahhoz vezet, hogy az abroncs gyorsabban kopik, hanem még több üzemanyag is fogy. Ezek sokszor apróságoknak tűnnek, de mindenképp érdemes odafigyelni ezekre is.

Az abroncs kopását nagyban befolyásolja a rendeltetésszerű használat is, hisz ha például aszfaltra szánt abronccsal tartósan durva felületen, terepen közlekedünk, akkor bizony számítsunk gyorsabb kopásra.

Mit mutatnak a tesztek?

Aki autógumi vásárlásán gondolkodik, érdemes utánajárnia, hogy milyen abroncsot is vásárol. Elolvasni a különböző tesztek eredményeit, mint például az ADAC-tesztekét, aztán a különböző webáruházakban a felhasználói véleményeket is. Ezekből képet kaphat, hogy mire is számítson ha megveszi az adott modellt. Azonban a java még csak ezután kezdődik, hisz amikor az abroncs már egy jó ideje használatban van, akkor jönnek elő igazán a tulajdonságai. Sok szervezet, autós szaklap és maguk a gyártók is tesztelik az abroncsaik kopását, hisz ez nagyban befolyásolja a futásteljesítményt, az élettartamot. A tesztek azt mutatják, hogy egy 1,6 milliméter profilmélységgel rendelkező nyári gumi fékútja akár a duplája is lehet, mint egy új abroncsé. Ez mindenképp megfontolandó adat és átgondolandó dolog, amikor a nyári gumi profilmélysége a kérdés.

Iratkozz fel hírlevelünkre
newsletter_icon
Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj az akcióinkról és újdonságainkról!
Elolvastam és elfogadom az Adatvédelmi tájékoztatót