Mikor cseréljük le a nyári gumit
Amennyiben arra a kérdésre keressük a választ, hogy mikor cseréljük le a nyári gumit, akkor nem lehetne egy egyértelmű szabályt megfogalmazni ezzel kapcsolatban. Egyrészt ugyanis a kérdést értelmezhetjük az időjárás szempontjából is, vagyis felvethetjük azt a példát, amikor a téli gumiról való cserét kell megejtenünk, de a probléma megközelíthető a nyári abroncs kopásának szemszögéből is. Az alábbiakban mindkét eshetőséget sorra vesszük annak érdekében, hogy átfogó képet kapjunk a témában.
Mikor cseréljük le a nyári gumit? Lássuk a kopás szempontjából!
A magyar jogszabályok egyértelműen rendelkeznek arról, hogy mikor cseréljük le a nyári gumit autónkon, ha az erőteljesen kopni kezdett. A törvény kimondja, hogy amennyiben egy abroncs elérte az 1,6 milliméteres profilmélységet, akkor az attól a ponttól kezdve nem alkalmas a közúton való biztonságos közlekedésre, mert a papíron, és tesztek alapján rögzített értékek már egyáltalán nem relevánsak rá. Ha 1,6 milliméternél kisebb profilmélységű abroncson közlekedünk, nem csak biztonságunkat kockáztatjuk, hanem ezen túlmenően azt is, hogy megbüntessen minket a rendőr, aki akár még az autót is kivonhatja a forgalomból, ha úgy ítéli meg a helyzetet, hogy a kérdéses abroncs túlontúl problémás.
A gyakorlat azonban egészen mást mutat ezzel kapcsolatban, így amennyiben valóban biztonságosan szeretnénk közlekedni autónkkal, akkor sem a nyári, sem a téli guminál ne várjuk meg azt, hogy profilmélysége elérje a törvényben meghatározott mértéket. Ha tehát gyakorlatiasan, a biztonsági szempontok tekintetében szeretnénk választ találni arra a kérdésre, hogy mikor cseréljük le a nyári gumit az autón, akkor érdemes egyrészt az ösztöneinkre, másrészt a tapasztalatokra hagyatkozni. Egy téli gumi esetében ugyanis a 3-4 milliméteresre kopott profilmélység már olyannyira problémás lehet, hogy az rendkívül negatívan befolyásolhatja a közlekedés biztonságát. A nyári gumi esetében ennél egy kicsivel nagyobbak az engedmények, de a gyakorlat azt mutatja, hogy a 2 milliméterig elkopott profilmélység már esetükben is alkalmatlanná teszi az abroncsot arra, hogy elláthassa feladatait.
A profil mélységét egyébiránt minden esetben az abroncs meghatározott helyén, a TWI jelölésnél tudjuk kivitelezni egy direkt ebből a célból készített mechanikus, vagy digitális mérőműszerrel, amiből érdemes tartani otthon egyet már akkor is, ha csak egy gépjárművel rendelkezünk.
Mikor váltsunk az időjárás szempontjából?
Ha arra a kérdésre keressük a válaszokat, hogy mikor cseréljük le a nyári gumit a téli időszak beköszöntése előtt, akkor erre szintén hasonló útravalókat lehetne adni, mint a fentiekben a profilmélység kapcsán, ezáltal a tapasztalat, de sokkal inkább a megtapasztalás álljon a háttérben, mint a szabályok. Ha tehát reggelente már fagy odakint, ha egyre többször havazik, vagy általánosságban hűvös az idő, akkor ne halogassuk tovább a nyári gumi cseréjét.
Alap- és aranyszabály ugyanakkor ezen a téren is van. Ennek megfelelően kijelenthető, hogy amennyiben odakint tartósan 7 Celsius fok alá csökkent a hőmérséklet, akkor a nyári gumi a túl kemény és szilárd keverékből kifolyólag már nem alkalmas arra, hogy biztonságos tapadást garantáljon számunkra. Ezt a 7 Celsius fokos szabályt érdemes figyelembe venni a gyakorlatban, mert az abroncsgyártók ajánlása szerint is ez a mérvadó a nyári – és visszafelé a téli gumik esetében is. Autózzunk tehát mindig az adott évszaknak megfelelő gumikon, saját és mások biztonsága érdekében is.