Süti beállítások

Miként zajlik egy nyári gumi ADAC tesztje?

2022/12/12
Gumiabroncs hírek

Az autótulajdonosok többsége a leginkább megbízható gumitesztnek minden kétséget kizáróan a német autóklub által rögzítetteket tartja, ennek megfelelően egy nyári gumi adac tesztje minden esetben a lehető legpontosabb és leginkább mérvadó, ha dönteni kell. Mindez nem véletlen, hiszen a németek már több mint negyven éve gyártják megszakítás nélkül tesztjeiket, ezáltal óriási tapasztalattal rendelkeznek, és bejáratott rendszerük is van a megfelelő tesztekre.

De hogyan történik egy nyári gumi ADAC tesztje?

Sokan izgatottan bújják a különféle gumiteszteket, azonban bizonyára elgondolkoztak már azon, hogy pontosan mi is történik egy nyári gumi adat tesztje során, egyáltalán milyen kritériumokat is vizsgálnak a szakemberek ilyen esetekben. Összességében öt kritérium kerül megvizsgálásra minden esetben, ha a tesztelők elkezdenek vizsgálódni. Ennek megfelelően a tapadás az elsődleges szempont, amit száraz és vizes úton egyaránt ellenőriznek, de a 100 százalékos eredményhez jelentős részben hozzájárul a kopás, az üzemanyag-fogyasztás és a zajszint is, utóbbi három sorban 20, valamint 10 és 10 százalékos részaránnyal. A tapadási értékek közül a végleges pontszámba a nyári gumi adac tesztje során a vizes tapadás a mérvadóbb, az 40 százalékos súllyal rendelkezik, míg a száraz tapadás 20 százalékos értéket ölel fel a teljes teszt végeredményből.

Hogy ez utóbbi miért nem egyenlő arányban oszlik el? A válasz nagyon egyszerű, a német tesztelők szerint a vizes tapadás jellemzően sokkal fontosabb egy autó esetében, mert esőben nyilvánvalóan sokkal könnyebben meg tud csúszni az autónk, és lényegesen problémásabb a tapadása, ergo a statisztikák szerint sokkal nagyobb az esélye annak, hogy egy gumi ilyen körülmények között problémásabbá válik, és elveszti a tapadását. Ezzel ugyan nagyon sokan vitába szálltak a múltban, de aki vezetett már életében autót, és vezetett esőben, az bizonyára tudja, hogy ez mennyire igaz, hiszen száraz időben egy jó abronccsal nagyon nehéz megcsúszni, míg vizes útszakaszon ez lényegesen könnyebb.

A pontozás logikája

Ha a nyári gumi adac tesztjéhez kapcsolódó pontozás logikáját keressük, akkor egy relatíve fordított megoldást találunk, lévén a legjobb pontszám a 0,5-ös, míg a legrosszabb az 5,5-ös. Az egyes kritériumok alapján vizsgált gumik kapcsán a fenti százalékokkal jön ki a teljes végeredmény, de aranyszabály, hogy sem a tapadásnál, sem a fogyasztásnál elért osztályzatok kapcsán egyik abroncs sem érhet el jobbat. Ez a szabály különösen a középkategóriánál rosszabb abroncsok kapcsán érvényesül a leginkább. Ez azért fontos, mert ha egy gumi például a vizes teszten átlagos értékelést kap, tehát megbízhatatlan, semmiképpen sem kerülhet az ajánlott gumik közé, még akkor sem, ha minden más értéke kielégítő, vagy kiemelkedő. Ez ugyan bonyolult egy rendszer, de a gyakorlatiasság miatt végérvényesen mégis logikus.

Nem véletlen ebből kiindulva, hogy a nyári gumi adac tesztjekor meghatározott értékekhez hasonlóan a gumik címkéjén a gördülési ellenállás mellett a vizes tapadáshoz kapcsolódó adatok szerepelnek. A fentiek alapján ugyanis nehéz, sőt kis túlzással lehetetlen olyan abroncsot gyártani, ami vizes útszakaszokon jól tapad, de minden más szempontból gyenge, vagy éppen fordítva, vizes felületen nem tapad, más tekintetben viszont kiemelkedő. A német tesztelők egyébiránt a zajmérés kapcsán – aminek mértékét decibelben tüntetik fel – nem az autóban hallható gumizajt mérik, hanem a kifelé közvetítettet, ergo ha egy gumi kifelé halk, az utastérben még lehet hangos menetzaja.

Iratkozz fel hírlevelünkre
newsletter_icon
Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj az akcióinkról és újdonságainkról!
Elolvastam és elfogadom az Adatvédelmi tájékoztatót