Süti beállítások

Miért nem jó a téligumi nyáron?

2022/12/12
Gumiabroncs hírek

Nagyon sok autós követi el azt az alapvető problémát – elsődlegesen a költséghatékonyságból kifolyólag –, hogy nem cserélik le nyáron sem a korábban feltett, és télen jól szuperált téli abroncsokat. Sokan nem is sejtik azonban, hogy ezzel hatalmas veszélynek tesszük ki magunkat, utasainkat, illetve a forgalom többi résztvevőjét is, hiszen a gyártók nem véletlenül álmodtak meg korábban kétféle abroncsot az autósok számára. Talán meglepően hangzik, de a téligumi nyáron rendkívül veszélyesnek tekinthető, mert bár még mindig jobb, mint télen nyári abroncsot használni, a kockázat mégis közel ugyanolyan nagy, pláne az extrém hőmérsékletű kánikulák idején, amikor egy téli gumi akár meg is éghet a tűzforró aszfalttól.

Ezért nem jó a téligumi nyáron

A téli és a nyári, hovatovább a négy évszakos abroncsok között első ránézésre talán semmiféle különbséget sem találunk, ami nem véletlen, hiszen a mintázatot kivéve nincs formai különbség az egyes termékek között. Hogy akkor mégis miért nem jó a téligumi nyáron? Azért, mert ha a mögöttes tartalmat vesszük figyelembe, akkor bizony máris hatalmas különbségeket találunk a téli és a nyári abroncsok között, ami főként akkor jön ki igazán, amikor a 7 Celsius fokot meghaladta odakint a napi átlaghőmérséklet. Amint már éjszaka sem süllyed ez alá a hőmérő higanyszála, a téli abroncsokat célszerű lecserélni nyárira – mindez természetesen visszafelé is érvényes –, mert a különleges anyagösszetétel, valamint a mintázat miatt csak és kizárólag az a gumi képes maximális védelmet nyújtani, amelyet az adott évszakhoz terveztek.

A statisztikák szerint sajnos még mindig nagyon sok magyar autós hagyja fel nyáron is a téli abroncsokat, mert úgy vélik, hogy két teljes gumikollekció fenntartása rendkívül drága, lévén mindenből kettő kell. Ezzel a módszerrel azonban nem, hogy spórolnak, egyenesen pazarolnak, hovatovább saját személyes biztonságukat is veszélybe sodorják. A sok vádaskodás után azonban lássuk végre azt is, hogy miért! A válaszhoz tudni kell, hogy a téli abroncsok általánosságban sokkal lágyabb gumikeverékből készülnek, mint nyári változataik, ami azért van így, hogy még a leghidegebb időszakokban és aszfalton, sőt jéggel érintkezve se keményedjenek fel, és ne veszíthessék el tapadásukat. Mivel azonban a melegebb nyarakon az aszfalt akár háromszor olyan meleg is lehet, mint a levegő hőmérséklete – igen, akár 100 Celsius fok fölötti értékeket is mérhetünk –, ezért ez szó szerint megégetheti és kikezdheti a lágy gumikeverékű abroncsot, amiből egyetlen szezon alatt akár több milliméter is elkophat, vagy extrém esetben két telet és két nyarat bír majd ki. Ha ezt összevetjük azzal, hogy két szett esetén ez az érték akár 5-5 szezon is lehetett volna – a legrosszabb esetben –, akkor máris rájövünk arra, hogy a téligumi nyáron nem, hogy nem biztonságos, egyáltalán nem is gazdaságos.

Mi történhet, ha mégis téli gumival közlekedünk nyáron?

A fentiekből tehát kiderült, hogy a téligumi nyáron egyáltalán nem költséghatékony, de érdemes kiemelni azt is, hogy a statisztikák szerint az autó akár 15-20 százalékkal is többet fogyaszthat vele. A legszörnyűbb adat azonban alighanem az, hogy egy téligumi nyáron akár 6-7 méterrel hosszabb fékutat produkálhat autónk esetében, mintha direkt a melegebb időszakra megálmodott nyári abronccsal közlekednénk. Ezen felül a féktávolságok mellett az általános manőverezhetőséget és a menettulajdonságokat is rendkívüli mértékben rontja, ha ezen a rendkívül lágy keveréken autózunk.

Iratkozz fel hírlevelünkre
newsletter_icon
Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj az akcióinkról és újdonságainkról!
Elolvastam és elfogadom az Adatvédelmi tájékoztatót