Süti beállítások

Miből épül fel egy gumiabroncs?

2022/12/12
Gumiabroncs hírek

Ránézésre úgy tűnhet, hogy az autók, motorok gumiabroncsai kizárólag gumiból állnak. Valójában az abroncsoknak négy fő alkotóelemük van. Ezek a gumi, a szövet, a vegyi anyagok és a fém.

Az összetevők mindegyike egy-egy speciális feladatot lát el. A radiál abroncsok tömegét tekintve csak alig több mint egyharmad részüket alkotja gumi, és ennek a gumitartalomnak a 70%-a szintetikus gumi polimer, amelyet a kőolajból nyernek. Ránézésre persze gumit látunk azonban egyéb vegyi anyagokat is hozzátesznek a keverékekhez.

Az abroncsok belseje egy vázas szerkezet, amit szövet-textilbetétek, azaz gumírozott kordszövet rétegek alkotnak. Az abroncsok andndash; a szerint, hogy diagonális vagy radiális szerkezetűek andndash; szövet- vagy acélbetéteket is tartalmaznak. Az abroncs merev váza a nagy szakítószilárdsággal rendelkező gumibevonatos acélszálakból álló peremeknek köszönhető. Ezek képesek a gumiabroncsot alkalmazás közben biztonságosan a tárcsához szorítani.

Az abroncsoknál használt vegyi anyagok feladata, hogy ellenállóvá tegyék azokat a hővel, öregedéssel és elhasználódással szemben. A gumikeverékhez adagolt vegyi anyagok és egyéb összetevők fajtája és mennyisége attól függ, hogy az abroncs melyik részénél alkalmazzák őket.

A gumiabroncs két alapvető része a futófelület és a karkasz. A futófelület az aszfalttal közvetlenül érintkezve biztosítja az optimális tapadást miközben ellenállnia kell a kopásnak. A karkasz az abroncs oldalfala, ami az abroncs rugalmasságát valamint szilárdságát biztosítja. Ez az abroncs teherhordozó váza is. Ide tartoznak az övbetétek és a perem közötti vázrész is.

A gumiabroncs részei még:

  • A légzáró réteg, amely biztosítja a gumi levegőtartását
  • Az öv, ami biztosítja a futófelületek stabilitását
  • A mintaelemek és mintaárkok az abroncs felületén található mintázatok és a köztük lévő rések (a mintaárok a negatív mintarész, a mintaelem pedig a pozitív mintarész). A mintaárkok mélysége baleset megelőzési szempontból lényegesek, ezek csökkenése az abroncsok kopásának eredménye.
  • A TWI andndash; Tread Wear Indicator a mintaárkokban lévő vulkanizált kopásjelző rendszer. Ez segíti a mélység megállapítását.
  • Az oldalfal, ami az abroncsok oldalsó része.
  • A peremhuzal-karika, ami egy, a gumi belsejébe ágyazott tekercselt acélhuzal-karika. Feladata, hogy lehetővé tegye a gumi feszes illeszkedését a kerékpánton.
  • A szelep, ami lehetővé teszi az abroncs felfújását és a légnyomás ellenőrzését. A szelep lehet a kerékpántra rögzített vagy a tömlőbe vulkanizált.
  • A szelepvédő sapka feladata, hogy megóvja a szelepet a szennyeződéstől és a nedvességtől, megléte a szelep tömítése érdekében elengedhetetlen.
Iratkozz fel hírlevelünkre
newsletter_icon
Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj az akcióinkról és újdonságainkról!
Elolvastam és elfogadom az Adatvédelmi tájékoztatót