Süti beállítások

Ilyen mértékű lehet a téli gumi kopása nyáron

2022/12/12
Gumiabroncs hírek

Sok autós elsődlegesen azért nem cseréli le nyáron sem téli gumiját – a statisztikák szerint minden tízedik magyar jár el így –, hogy ezzel pénzt spóroljon meg magának, hiszen egy gumi szettet úgy vélik sokkal gazdaságosabb fenntartani, mint kettőt. Az ilyen autótulajdonosok nagy általánosságban csak egyetlen tényezővel nem számolnak, mégpedig azzal, hogy a téli gumi kopása nyáron sokkal drasztikusabb, mi több, gyakran extrém értékeket is elérhet, ezáltal amennyiben rendszeresen használjuk a nyári időszakban, akár 3-4 milliméter is lekophat róla, mert olyan speciális gumikeverékből áll, amelyet hideg aszfaltra terveztek. A nyári- és a téli abroncsok között ugyanis igenis óriási különbségek vannak, ezáltal nem szabad abba a tévhitbe ringatnunk magunkat, miszerint a legmelegebb időszakban is tökéletes biztonságban vagyunk a hideg időre tervezett gumikkal, mert ez nem igaz.

Extrém értékeket is elérhet a téli gumi kopása nyáron

Hogy miért is növekszik meg – akár extrémebb mértékben is – a téli gumi kopása nyáron? Amennyiben erre a kérdésre keressük a választ, nem elegendő egyszerűen csak egymás mellé állítani a kérdéses abroncsokat, hiszen a külsőleges különbségekből még biztosan nem fogunk rájönni erre. A valóságban ugyanis a kopást minden esetben az határozza meg, hogy a gumiabroncs milyen anyagösszetételből készült. Mint ismert, a nyári gumik nagyon masszív, szilárd és kemény keverékből állnak azért, hogy a nagyon forró aszfalton is bírják a megterhelést. Ez a megoldás azonban nem működne télen, mert a túl kemény keverék még inkább felkeményedne, ez pedig azt eredményezi, hogy az autóval sokkal könnyebben megcsúszhatunk. Ugyanez a teória azonban fordítottan is igaz! A téli gumi lágysága ugyanis rendkívül negatív tulajdonságokkal párosul a legforróbb nyári aszfalton, ezáltal olyannyira felpuhulhat, hogy a külső felülete akár meg is olvadhat és megéghet, miközben a deformáció hatására romolhatnak az autó legalapvetőbb menettulajdonságai.

A forró aszfalt miatt ráadásul a téli gumi kopása nyáron sokkal intenzívebbé is válik, így a meleg beton szó szerint szabdalni és tépni fogja a gumi legfelső felületét. Nyilván a fentiek azért függnek attól is, hogy mennyit és milyen körülmények között használjuk autónkat, hiszen amennyiben megtehetjük, hogy a túl nagy melegben elő sem vesszük, és 5-6 ezer kilométernél többet egy év alatt nem is megyünk vele, akkor talán tényleg megfontolandó lehet téli gumit hagyni a gépkocsin. Még ebben az esetben is sokkal jobb, biztonságosabb, nem utolsó sorban pedig gazdaságosabb megoldás azonban egy négy évszakos abroncs beszerzése, mert a téli gumik csak és kizárólag télre valók.

Nem csak a kopás miatt nem gazdaságos

Azt már tehát tudjuk, hogy a téli gumi kopása nyáron akár extrém mértékeket is elérhet – rendszeres, kánikulában történő használattal akár 3-4 milliméter is leéghet róla, ami normális esetben egy-másfél téli szezon alatt természetes. Nem csak a túlzott kopás, illetve az ebből származó lényegesen gyakoribb cserék miatt nem éri meg azonban téli gumit használni nyáron, hanem azért sem, mert autónk sokkal többet fogyaszt vele.

Alapesetben a téli gumi nyáron rosszabb menettulajdonságokat garantál, nehezebb adja át az autó a gumi által az aszfaltnak a nyomatékot, így a felgyorsításhoz is több üzemanyag fogy, de a rossz tapadás miatt az általános haladás is nehézkesebbé, erőltetettebbé válhat. Éppen emiatt az autó akár 2 literrel is többet fogyaszthat 100 kilométeren, ha nyári gumi helyett téli változatot alkalmazzuk.

Iratkozz fel hírlevelünkre
newsletter_icon
Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj az akcióinkról és újdonságainkról!
Elolvastam és elfogadom az Adatvédelmi tájékoztatót