Süti beállítások

Hogyan működnek a gumiabroncsok?

2022/12/12
Gumiabroncs hírek

Az autógumik felépítése

Az autók gumiabroncsa számos különböző részből épül fel:

A peremhuzalkarika a futófelület külső részében található, mely tulajdonképpen egy szilárd tekercselt acélkarika, mely körül gumibevonat található. Ez az alkatrész biztosítja a gumiabroncsnak, hogy a keréktárcsa körül maradhasson, és ne essen le erről menet közben.

A gumiabroncs teste különböző szövetekből épül fel, melyet rétegeknek neveznek. Anyagösszetételüket leggyakrabban poliészter zsinór alkotja, melyek merőlegesen futnak a gumiabroncs futófelületén. A rétegek gumival vannak bevonva, annak érdekében, hogy kapcsolatot teremthessenek az abroncs többi alkatrészével. Egy gumiabroncs erősségét általában rétegeinek száma adja meg. Egy igazán erős gumiabroncs több mint 30 rétegből is állhat. A gumiabroncsokat továbbá acél diagonál övek is alkotják, melyek azt a célt szolgálják, hogy megerősítsék a futófelület alatti részt. Ezek az övek a gumiabroncs lyukadását, sérülését akadályozzák meg, ugyanakkor gumi futófelületét tartják laposan azért, hogy a lehető legnagyobb felületen érintkezhessen az úttesttel.

Egyes gumik rendelkeznek még egy sapka réteggel is, melyek egy vagy két poliészter szövetből állnak, és segítenek a gumiabroncs összetevőit a helyükön tartani.

Az oldalfal oldalirányú stabilitást ad a guminak, védi a rétegeket, valamint segíti a levegő bent tartását is az abroncsban.

A futófelület szintetikus és természetes gumianyagok keverékéből készül. A futófelületek és az oldalfalak extrudáltak és méretre vágottak. A futófelületen lévő minták adnak megfelelő tapadást a gumiabroncsnak. Minél mélyebbek ezek a redők, annál jobban tapad az autógumi. Ha ezek a redők elkopnak és 1,6 mm alá süllyed a mélységük, akkor már elengedhetetlen a gumicsere, viszont szakértők szerint az a legjobb, ha már 2 mm-nél kicseréljük elhasználódott gumiinkat.

Mit jelentenek a gumiabroncson feltüntetett számok?

Minden apró betűs feliratnak a gumiabroncs oldalán megvan a maga jelentése.

Gumitípusok

A P azt jelenti, hogy a gumiabroncs személygépkocsira való. A kisteherautó gumiabroncsainak oldalán LK jelzést találhatunk, az ideiglenes vagy tartalék gumiabroncsokén pedig T-t.

Gumiabroncs szélesség

Ez a gumiabroncs szélességét jelöli milliméterben megadva oldalfaltól oldalfalig.

Az arány

Ez a gumiabroncs magasságát adja meg tetejétől a talpáig. Ez százalékban van kifejezve. A nagy teljesítményű gumiabroncsoknak általában kisebb arányúak, mint más gumik. Ez azért van, mert az alacsonyabb arányú gumiabroncsok jobb oldalirányú stabilitást nyújtanak. Az alacsonyabb profil következtében az oldalfalak merevebbé válnak, és sokkal könnyebbé válik a kanyarodás velük.

Felépítés

Az R azt jelöli, hogy a gumiabroncs radiál felépítésű. Ez a leggyakoribb gumiabroncs konstrukció. Ebben az esetben a szövetváz szálai merőlegesek a forgássíkra. Az R melletti külön megjegyzés az oldalfalon azt jelöli, hogy hány réteg alkotja a gumiabroncs oldalfalát és a futófelületet.

Rim átmérő

Ez a szám mutatja meg, hüvelykben kifejezve a keréktárcsa átmérőjét, amelyre a gumiabroncsot tervezték.

Egységes gumiabroncs-minőség osztályozás

A személygépkocsi abroncsoknak, mint minden más gumiabroncsnak, van egy egységes minőség osztályozási rendszerük. Ezt röviden UTQG rendszerként szokták emlegetni.

Az UTQG rendszer három dolgot mond el az abroncsról:

1. Tartósság: ez a szám az abroncs ellenőrzött körülmények közötti teszteléséből származik, melyet tesztpályán ellenőriznek le. Minél nagyobb ez a szám, annál hosszabb ideig fogja kibírni a futófelület kopás nélkül.

2. Tapadás: ezt a következő értékek adhatják meg: AA, A, B és C. Az AA a legmagasabb, a C a legalacsonyabb. Ez az értékelés azt mutatja meg, hogy hogyan képes az autó megállni nedves betonon és száraz aszfalton.

3. Hőmérséklet: a gumiabroncs hőmérsékletének értékelésére szolgáló paraméterek: A, B és C. Ezek az értékek azt mutatják meg, hogy a gumik mennyire kezelik jól a hőt.

Ezeken kívül a gumiabroncsokon még megtalálható néhány információ ennek jellemzőiről. I

Ilyen például a teherbírás és a sebesség.

Teherbírás: a teherbírás azt mutatja meg, hogy mekkora az a maximális terhelés, melyet az abroncs még kibír. A magasabb szám azt jelenti, hogy az abroncs nagyobb terhelhetőségű.

Sebesség

A teherbírás melletti értékek jelzik a megengedhető maximális sebességet, melyet a maximális terhelés mellett a gumiabroncs kibír.

Ezeken a jelzéseken kívül van még egy sor más szám/betű is, mely a gumiabroncsok valamely tulajdonságát mutatják meg. Az MS, M+S, M/S, MaS jelzések például a téli gumikat jelölik.

Iratkozz fel hírlevelünkre
newsletter_icon
Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj az akcióinkról és újdonságainkról!
Elolvastam és elfogadom az Adatvédelmi tájékoztatót