Süti beállítások

Három dolog, amiért csökken a téli gumi tapadása

2022/12/12
Gumiabroncs hírek

Hiába a rengeteg figyelmeztetés, valamint a számtalan baleset, rengeteg sofőr továbbra is nyári gumikat használ téli gumi helyett személyautóján abban az esetben, ha odakint téliesre fordul az időjárás, ezáltal hidegebb lesz az idő, gyakran havazik, és mindemellett az utak is csúszósabbá válnak.

Sokan vannak úgy, hogy egy kis óvatossággal úgyis megússzák a balesetet, azonban rendkívül fontos észbe vésni, hogy nemcsak egyedül közlekedünk az utakon, ezáltal bárki csinálhat előttünk valami butaságot, bármikor belefuthatunk egy olyan helyzetbe, amikor szükség van vészfékezésre vagy kitérésre, ilyenkor pedig elengedhetetlenül lényeges, hogy jó tapadással rendelkezzünk. 

Ezt azonban október-november tájékától – főleg esténként - már csak és kizárólag téli gumin közlekedve érhetjük el! Az alábbiakban összegyűjtöttük azt a három dolgot, amely talán a te véleményedet is megváltoztatja a témában, illetve megmagyarázza, hogy miért és mitől is csökkenhet egy abroncs tapadása a hidegebb évszakban.

téligumi tapadás

7 Celsius fok alatt már téli gumi kell

A személyautók jelentős többsége általában egyszerű nyári abroncsokkal hagyja el a gyárakat és a szalonokat. Noha egyre gyakrabban raknak rájuk négyévszakos abroncsokat is, de téli gumikat szinte soha.

Ez Európában és az Egyesült Államokban, egyszóval az egész világon így van, és ha az illető nem túl járatos a témában, netán éppen az első autója, akkor már az első hűvös és nyirkos hajnalon komoly balesetet szenvedhet, hiszen az autó tapadása egy nyári gumin ilyenkor már nem lesz a megszokott, ergo megcsúszik, nem stabil a kanyarban és így tovább.

Nem kell ehhez sem jó, sem jég, elegendő hozzá 7 Celsius fokos átlaghőmérséklet odakint, lévén a nyári abroncsok ilyen hőmérséklet alatt tapadásuk közel felét elveszíthetik.

Figyelj a profilmélységre

téligumi tapadásPersze sok esetben az sem mindig elegendő, ha téli gumit szerelünk autónkra, hiszen ha az abroncs túl kopott, vagy esetleg nem egyenletes mértékben kopott, az ugyanúgy előidézhet problémás tapadást, mint egy nyári gumi.

Ahhoz, hogy havas és jeges útfelületeken is megfelelően jó tapadás társaságában tudjunk közlekedni személyautónkkal, ahhoz elengedhetetlen, hogy a téli gumi profilmélysége meghaladja legalább a 4 milliméteres határt.

Habár a törvény hazánkban is 1,6 millimétert enged még forgalomba, azonban ez a mélység már nyári abroncsok esetében is rendkívül veszélyesnek tekinthető, éppen ezért soha ne várjuk meg, amíg a gumi profilja ennyire elkopik, hiszen abban az esetben már valóban mindegy, hogy nyári vagy téli változattal közlekedünk. Az új téli gumik egyébiránt átlagosan 9-9,5 milliméteres profilmélységgel jelennek meg a boltok polcain, tehát éppen ezért lényegesen nagyobb a mélységük, mint nyári társaiké.

A széles abroncs nem jó télre

Az új járművek jellemzően nem csak nyári, hanem általában szélesebb abroncsokkal kerülnek piacra, ami a hidegebb időszakban egyáltalán nem a legjobb alternatíva.

Nem véletlen, hogy a téli gumik rendszerint keskenyebbek a nyáriaknál, hiszen ha egy abroncs nagyon széles, akkor a súly nagyobb felületen oszlik el, vagyis kevesebb súly kerül az abroncs felületeinek egyes részeire. Ennek a következménye az, hogy az autó kvázi lebegni fog a havon. Éppen ezért érdemes utánanézni annak, hogy ha a gyári gumiméretnek akad egy kisebb és keskenyebb váltómérete, akkor a téli időszakra inkább azt válasszuk, mert biztonságosabb.

A vékonyabb téli gumi ugyanis kisebb felületen osztja majd el az autó súlyát, avagy jobb tapadást és könnyebb haladást is garantálnak a nagy hóban.

Iratkozz fel hírlevelünkre
newsletter_icon
Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj az akcióinkról és újdonságainkról!
Elolvastam és elfogadom az Adatvédelmi tájékoztatót