Süti beállítások

Gumiszélesség teszt az ADAC-tól. A keskenyebb profilszélesség biztonságosabb a téli gumik esetében?

2022/12/12
Gumiabroncs hírek

Régi vita az autósok körében, hogy a vékonyabb téli gumival jobb-e, biztonságosabb-e a téli időjárási helyzetekben a közlekedés, avagy a széles profilú téli abroncsokkal? Az ADAC, a német autóklub azon kívül, hogy minden évben elkészíti a nyár és téli gumi tesztjeit, most a fentebbi, sokakat érdeklő kérdésre kereste a választ, miszerint jobb, biztonságosabb lehet-e, ha télen keskenyebb téli abroncsokkal autózunk.

Hogy a tesztelésbe ne zavarjanak be a különböző márkák és típusok, ezért kiválasztottak egy a tavalyi teszteken nagyon jól teljesítő téli gumit, a Dunlop Winter Sport 5-öt, és csakis ebből a típusból szereltek az autókra öt különböző gumiméretet. Hogy ne érje szó a ház elejét, itt vannak a pontos méretek: 195/65 R15, 205/55 R16, 205/50 R17, 225/45 R17 és 225/40 R18. Ebből ugyan látszik, hogy csak három szélességi méret különbözőség van, ezeken belül az oldalfal méretével variáltak két abroncs esetében.

Hogyan végezték a téli gumi szélességi teszteket?

Maguk a tesztek alapjai nem sokban különböztek a hagyományos téli gumi tesztektől, ugyanúgy megvolt négy úttípus, a száraz, a nedves, a havas és a jeges.

Szokás szerint száraz aszfalton megnézték a biztonságosságot és kezelhetőséget a fékúttal együtt, vizes felületen a két aquaplaning teszt, fékteljesítmény, oldal vezető képesség és kezelhetőség, aztán havas úton jött a vonóerő átadás, az ABS fékteszt, a kezelhetőség, jeges felületeken pedig szintén megnézték az ABS fékezést és az irányváltásokat. Megnézték még az üzemanyag takarékosságot, futásteljesítményt és zajszintet is.

A végső pontozást illetően a nedves út tesztjei számítottak a leginkább, 30%-ban, ezután következett a havas út 20%-kal, a száraz 15%-kal és a jeges 10%-kal. 10-10%-ot ért a kopás és a fogyasztás, a zajszint pedig csak 5%-ot.

Lássuk akkor az eredményeket

Száraz felületen a 225/40 R18 téli gumi, azaz a legszélesebb hozta a legjobb pontszámot, a másik 225-ös lett a második, a 205/55 R16 lett a harmadik és a 205/50 R17 és a 195/65 R15 azonos ponttal negyedik lett.

Nedves felületeken a sorrend éppen ellenkező eredményt mutatott. Győzött a 195-ös téli gumi, ezután következtek a 205-ös szélességű téli abroncsok, és a két utolsó helyen a 225-ösök végeztek.

Havas felületeken feltűnően távol kerültek egymástól a különböző méretű téli gumik a pontszámokban, a legjobb pontszámot a 195-ös kapta, 1,5-tel, míg a legrosszabb 225-ös 2,3-mal végzett az utolsó helyen.

Jeges úton hajszállal a két legszélesebb, 225-ös gumi végzett 2,5 ponttal, de a többiek is 2,4 pontot kaptak, tehát a különbség minimális volt.

A legtöbbet fogyasztó abroncs a 225/40 R18 volt, a leggazdaságosabb a 205/55 R16.

A legjobban a 195-ös kopott, a 205/55 R16 és a két 225-ös egy szinten volt a legjobb.

A zajszint elég vegyes képet mutatott, de inkább a keskenyebbek a csendesebb téli gumik.

Az összesített eredmények

  1. 195/65 R15 – 2,2 pont.

  2. 205/55 R16 – 2,3 pont.

  3. 205/50 R17 – 2,3 pont.

  4. 225/45 R17 – 2,3

  5. 225/40 R18 – 2,4 pont.

Tehát azért túl nagy különbségeket nem látunk, de végeredményben úgy tűnik, mégis egy-két paraszthajszállal a vékonyabb téli gumik a biztonságosabbak.

Iratkozz fel hírlevelünkre
newsletter_icon
Ne maradj le semmiről, légy jól értesült, iratkozz fel!
Elolvastam és elfogadom az Adatvédelmi tájékoztatót