Süti beállítások

Ezért lehet veszélyes a téli gumi nyáron

2022/12/12
Gumiabroncs hírek

A legutóbbi statisztikák alapján Magyarországon még mindig nagyon sok a felelőtlen autós, minden tízedik tulajdonos ugyanis spórolás vagy más okból kifolyólag nyáron is téli gumikkal közlekedik, amivel kapcsolatban a legnagyobb baj az, hogy szerintük ezzel egyáltalán nincsen semmiféle probléma. Márpedig van, hiszen bár sokan nincsenek tisztában vele, de veszélyes a téli gumi nyáron! A téli abroncsokat ugyanis nem azért cseréljük le a meleg időszakban, mert ez az előírás, vagy mert ezt csinálja más is, sokkal inkább azért, mert mindkét gumiváltozat a maga időszakában nyújtja a legmegfelelőbb biztonságot, így talán furcsa lehet ezt hallani, de a meleg aszfalton a téli gumi hasonlóan veszélyes, mint télen a nyári változat.

Hogy miért is veszélyes a téli gumi nyáron?

Erre a kérdésre csak és kizárólag akkor érthetjük meg a választ, amennyiben tisztában vagyunk azzal, hogy mi a legfontosabb különbség a téli és a nyári gumik között. Tény ugyanis, hogy míg a nyári abroncsok egy keményebb, szilárdabb keverékből készülnek annak érdekében, hogy még a legforróbb aszfalton se olvadhassanak meg, addig a téli gumik ezzel szemben magas szilika tartalmuk mellett rendkívül lágy keverékből kerülnek előállításra. Utóbbi azért fontos, mert a nagy hidegben a gumi is keményedik valamennyit, de a lágy keverék nem hagyja, hogy a folyamat olyan mértékben megvalósuljon, hogy a gumi jeges és nagyon hideg aszfalton elveszítse a tapadását a túlzott keménység és szilárdság miatt.

Mindebből kikövetkeztethető, hogy miért is veszélyes a téli gumi nyáron! A lágyabb keverék ugyanis a magasabb hőmérsékletek és a forróbb aszfalt miatt olyannyira képes felhevülni, hogy extrém esetben még a felülete is megéghet, illetve megolvadhat, ami azért különösen veszélyes, mert ilyenkor még a maradék tapadását is teljesen elveszíti az abroncs. Ennél is nagyobb baj, hogy a lágyság miatt a nagy melegben a gumi deformációra hajlamos lesz, vagyis veszélyes a téli gumi nyáron, mert fékezéskor, manőverezéskor, de még élesebb kanyarokban is annyira amortizálódhat a felülete és az alakja is, hogy tapadását szinte teljesen elveszítheti az úttesttel, avagy autónk könnyedén megcsúszhat.

Mekkora a tényleges veszély?

Ha a fentiekből még nem vált volna egyértelművé, akkor kijelenthető, hogy elég nagy, mert nagyon veszélyes a téli gumi nyáron a lágy gumikeveréknek köszönhetően. A független teszteredmények alapján ez gyakran drasztikus méreteket is ölthet, így a Continental nemrégiben hasonló kategóriájú és minőségű téli, valamint nyári gumikat vetett össze egymással hasonló körülmények között. A tesztpályán az volt a feladat, hogy az autósok felgyorsítsanak 100 kilométer/órás sebességre, majd azonnal vészfékezzenek. Az eredmények alapján a nyári melegben a téli gumival szerelt gépjármű átlagosan 6 méterrel hosszabb féktávolságot produkált, mint a nyári abroncs, ami azt jelenti, hogy mikor az előbbi autó már régen megállt, akkor a téli gumis sebessége még közel 40 kilométer/óra volt, ami bizonyos esetben akár komolyabb baleseteket is előidézhet – ha például elgázolunk egy biciklist vagy egy gyalogost.

Nem csak a féktávolság tekintetében találhatunk azonban komoly különbségeket, hanem például a fogyasztásban és a manőverezhetőségben is. Egy autó átlagos fogyasztása ugyanis téli abroncsok meglétével a nyári időszakban több mint 15 százalékos növekedést produkált, és ugyanilyen mértékű volt a kormányzási precizitás csökkenésének is. Ez a gyakorlati feladatban úgy nyilvánult meg, hogy míg egy kikerülési manőver nyári abroncsok esetén akár 80 kilométer/órás sebességnél is biztonságos volt, addig téli gumikon már 70 kilométer/óránál is problémákat, csúszkálást okozott.

Iratkozz fel hírlevelünkre
newsletter_icon
Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj az akcióinkról és újdonságainkról!
Elolvastam és elfogadom az Adatvédelmi tájékoztatót