Süti beállítások

Csalóka tavasz – mikor jön el a nyári gumicsere ideje?

2022/12/12
Gumiabroncs hírek

A tavasz mindig szeszélyes, így évről évre felmerül a kérdés, hogy mikor jön el a nyári gumicsere ideje. Hisz gyakran előfordul, hogy az idő már napok, akár hetek óta is enyhe, plusz hét fok feletti, aztán jön egy gyors lehűlés, esetleg havazás. Ilyen esetekben pedig mindig kérdés, hogy vajon mikor kell lecserélni a gumikat?

A tavasz mindig szeszélyes, így évről évre felmerül a kérdés, hogy mikor jön el a nyári gumicsere ideje. Hisz gyakran előfordul, hogy az idő már napok, akár hetek óta is enyhe, plusz hét fok feletti, aztán jön egy gyors lehűlés, esetleg havazás. Ilyen esetekben pedig mindig kérdés, hogy vajon mikor kell lecserélni a gumikat?

A tavaszi havazások, a hirtelen beköszönő hideg általában nem tartós, így nem kell attól tartanunk, hogy a nyári gumink kárát szenvedné ennek, így ha tartósan enyhe az idő, akkor mindenképp érdemes lecseréltetni a gumikat.

Nyári gumicsere ideje – ne a naptárat, a hőmérsékletet nézzük

Amikor a hőmérséklet plusz hét fok fölé emelkedik, a téli abroncsok elkezdenek kevésbé tapadni, kevésbé jól reagálni a különböző szituációkban, itt van tehát a nyári gumicsere ideje. Persze ezt sem szabad elkapkodni, hisz a száraz enyhe időben még mindig jobb a téli abroncsot használni, mint egy hóviharban a nyárit, tehát legalább egy teljes hetet várjunk, amíg plusz hét fok feletti a hőmérséklet, és természetesen figyeljük az időjárás-előrejelzéseket is, hisz innen nagy valószínűséggel megtudhatjuk, hogy milyen idő lesz.

A félévente esedékes gumicserekor mindig felmerül a kérdés, hogy felnivel, vagy felni nélkül jobb-e a guminak. Sokan egy szett felnivel autóznak, így csak az abroncs cseréjére van szükség az évszakváltásokkor, mások viszont két szett felnivel, csak a kereket cserélik, cseréltetik le. Sokan attól tartanak, hogy ha csak a gumit cserélik, akkor az a feszegetéstől megsérül, azonban ezen nem kell aggódni, hisz a gumi nem ilyenkor torzul, sérül. A szakemberek azt mondják, hogy nem ér senkit kár, hátrány azért, mert egy szett felnivel rendelkezik és csak a gumit cserélteti le évszakváltáskor. Arra kell nagyon figyelni, hogy hogy tárolja szezonon kívül az abroncsokat. Hisz teljesen máshogy kell felnivel, mint felni nélkül. A felni nélküli abroncsokat álló helyzetben tanácsos tárolni, hisz ez van legközelebb ahhoz az állapothoz, amilyenben az autón is van az abroncs. Állítva, egymásnak támasztva, egyenletes hőmérsékletű helyen, nem kitéve a tűző napfénynek. Időnként megmozgatva, megforgatva, átnézve. Ezzel szemben a felnire szerelt abroncsokat érdemes fektetve vagy felakasztva tárolni, természetesen ezeket sem szabad kitenni tűző napfénynek.

Akinek nincs lehetősége arra, hogy saját tárolójában, garázsában tárolja a gumikat, sok gumiszerviznél van lehetőség ezek elhelyezésére. A gumihotelek egyre népszerűbbek hazánkban is, itt szakszerű körülmények között tárolják az abroncsokat. Amennyibe pedig ez kerül, meg is térül, hisz az abroncs élettartama álló helyzetben is csökkenhet. A gumi elöregszik egy idő után, és vannak olyan körülmények, melyek ezt csak felerősítik, fokozzák. Ilyen a nem megfelelő tárolás is.

A felnikérdésre az alufelnik esetében más a válasz, hisz hiába jó minőségűek, tartósak ezek az alufelnik, télen mégsem tanácsos velük autózni. Hisz sokkal jobban ki vannak téve a veszélyeknek: kavicsfelverődés, útszóró só, megszaporodó kátyúk. Ezek nem csak a felnit, a gumit is károsíthatják, így akik nyáron alufelnivel közlekednek, télre érdemes beszerezniük a lemezfelnit.

Nyári gumicsere ideje – mikor vegyünk újat?

A nyári gumik esetében sokszor a kinézet nem indokolnál az új abroncs beszerzését, azonban ez sokszor csalóka. Egy jó állapotúnak tűnő abroncs is lehet öreg, ha pedig elöregedett, akkor nem biztonságos a használata. Maximum tízéves koráig használható egy abroncs, a szakemberek azt mondják, hogy öt-hatévente mindenképp szükséges a csere, még akkor is, ha nincs lekopva. A kopás is nagyon fontos szempont, hisz bár a törvény előír minimum értékeket, ezeket nem tanácsos megvárni. A nyári gumik esetében 75 centiméternél kisebb átmérőjű gumi esetén 1,6 milliméter, míg e felett 3 milliméter a minimális profilmélység. Ha ettől kopottabb a gumi, akkor akár bírságra is számíthatunk.

De ne ettől tartva cseréljük le a gumit, hisz a bírság csak egy dolog. A biztonság sokkal fontosabb. A nyári gumik 8-9 milliméteres profilmélységgel kerülnek gyártásra, sok esetben olyan kopásjelzővel, ami nem csak használatának végét jelzi, hanem folyamatában is mutatja, hogy hány százalékban van lekopva az abroncs. Fontos, hogy ha mi magunk mérjük meg az abroncs profilmélységét, akkor tegyük meg ezt mind a négy gumi esetében, és hogy egy gumin több helyen is mérjük meg, hogy mennyire van lekopva, hisz az abroncsok nem mindig kopnak egyenletesen.

Ha szükségessé válik az új gumi vásárlása, akkor irány valamelyik webáruház, ahol sok esetben szezon előtt is remek akciókba futhatunk. Előtte azonban érdemes elolvasni a német autóklub, az ADAC tesztjeit, amiből kiderül, hogy az abroncs, hogy teljesít a különböző körülmények között, mennyire üzemanyagtakarékos és csendes. A felhasználói vélemények is sokat számítanak, hisz a valós tapasztalatokból sokat tanulhatunk. Ha összeállt a kép, akkor már nincs más hátra, mint a vásárlás, és hogy várjuk, mikor jön el a nyári gumicsere ideje.

Iratkozz fel hírlevelünkre
newsletter_icon
Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj az akcióinkról és újdonságainkról!
Elolvastam és elfogadom az Adatvédelmi tájékoztatót