A világ első elektromos autókra tervezett téli gumija

91 megtekintés

Ezek után valószínűleg senkit sem fog meglepni, hogy a világ első elektromos autókra tervezett és fejlesztett téli gumija is a Nokian nevéhez fűződik. A fejlesztések és az optimalizáció alaposságára bizonyíték, hogy a BMW teljes mellszélességgel támogatta azokat, már csak azért is, mert a speciális téli gumit a sikertermékére, a BMW i3 elektromos autóra szánta gyári első szerelésű téli abroncsnak.

Miért van szükség az elektromos autóknak speciális téli gumira?

Ma még az elektromos autók kevéssé elterjedtek, és az akkumulátoraik feltöltéséhez szükséges töltőállomások még kevésbé elterjedtek, így az elektromos személyautók egyetlen töltéssel elérhető hatótávja lényegében magát az autó hatótávját is jelenti, hiszen jelenleg még nagy valószínűséggel egyáltalán nem biztos, hogy amikor a jármű közel van akkumulátorai lemerüléséhez, találni is fogunk-e egy gyorstöltőt, és folytatni tudjuk az utunkat. Az 300, 400, esetenként valamivel több kilométerben kell gondolkodnunk, ha el akarunk érni valahova.

Ez, ha csak a városban közlekedünk, történetesen elég lehet, mert estére bedughatjuk a töltőnket otthon az autóba, de még az sem biztos, hogy teljesen sikerül másnapra feltölteni az autót. Elsődlegesen fontos tehát az energiatakarékosság, amiben a téli gumi gördülési ellenállása fontos tényező.

Ráadásul az akkumulátorok kapacitása a téli hideg negatív hatása miatt jelentősen csökkenhet, ezzel persze a hatótáv is, így télen megkettőzötten fontos, hogy az elektromos járműveken olyan gumiabroncsok legyenek, amiknek rendkívül alacsony a gördülési ellenállása, hogy minél több elektromos energiát tudjanak megtakarítani a jármű hatékonyságának megtartására.

 

Az első 'A' gördülési ellenállású téli gumi, a Nokian Hakkapeliitta R2

 

Maga a téli gumi mérete (155/70R 19) amit a BMW kért, nem egy megszokott méret a mai gyártású gumiabroncsok között, így a Nokian-nak ténylegesen egy olyan téli gumit kellett létrehozni ami azelőtt nem is létezett, amiről semmilyen tapasztalata sem volt.

A minél keskenyebb futófelület azért volt szükséges, hogy a gördülési ellenállást le lehessen csökkenteni a megcélzott 30 százalékkal, és elérhetővé váljon az, hogy létrejöjjön a világ első olyan téli gumija, mely az európai gumiabroncs címkén a gördülési ellenállás kategóriában megkapja a legkiválóbb 'A' értékelést.

 

A Nokian Hakkapeliitta R2 téli gumi technológiái

 

A finn Nokian gyártónak mind a gumiabroncs szerkezetét, mind a gumikeveréket, mind pedig a mintázatot új, innovatív technológiákkal sikerült extrém alacsony gördülési ellenállásúvá tennie.

A gumikeverék 'Intelligent eSilica'  összetevői olyan molekuláris láncokat alkotnak, amelyek erősek, de mégis elasztikus kombinációkká állnak össze. Mindamellett kiváló téli tapadási jellemzőkkel rendelkeznek.

A Hakkapeliitta R2 teljes szerkezetét annak megfelelően dolgozták át, hogy az energiaveszteséget okozó felesleges melegedéseket lehetőleg teljes mértékben kizárják.

Hasznos volt számodra ez a cikk?

Inkább ilyen témában olvasnék

 
Címke: Nokian
Kategória: Hírek
Blog menü

Gumiabroncs blog

+36-30/900-5354