A téli utakra tervezve: Pirelli Cinturato Winter
A nagymúltú olasz abroncsgyártó, a Pirelli 2016-ban dobta piacra a Pirelli Cinturato Winter téli
gumit. Olyan középkategóriás autókra tervezték ezt az abroncsot, melyek sokat futnak, ingázásra
és professzionális használatra ideális választás. Futófelületi mintázatát és az abroncs szerkezetét
úgy tervezték meg, hogy biztonságot és megbízhatóságot nyújtson valamennyi téli körülmény
között. Fontos, hogy jól tapadjon a havas, jeges felületen, hogy jól fékezhető és gyorsítható legyen,
és hogy egyenes úton és kanyarokban is megállja a helyét.
A nagymúltú olasz abroncsgyártó, a Pirelli 2016-ban dobta piacra a Pirelli Cinturato Winter téli
gumit. Olyan középkategóriás autókra tervezték ezt az abroncsot, melyek sokat futnak, ingázásra
és professzionális használatra ideális választás. Futófelületi mintázatát és az abroncs szerkezetét
úgy tervezték meg, hogy biztonságot és megbízhatóságot nyújtson valamennyi téli körülmény
között. Fontos, hogy jól tapadjon a havas, jeges felületen, hogy jól fékezhető és gyorsítható legyen,
és hogy egyenes úton és kanyarokban is megállja a helyét.
A tél számos kihívást tartogat az úton lévőknek. A csökkent látási viszonyok nehezítik a
közlekedést, melyben szerepet játszik az, hogy kevés a napsütéses órák száma, sokszor van sötét,
reggel későn világosodik, délután korán sötétedik. És akkor még nem is beszéltünk a csapadékról,
ami szintén megnehezíti a helyzetet. Köd, eső, pára, hó vagy havas eső, ónos eső – ezek mind
szerepet játszanak abban, hogy a látási viszonyok sem ideálisak. Mint ahogy az útviszonyok sem.
Csúszós utak, kiszámíthatatlan egyenesek és kanyarok, tócsák, jeges felületek, hóréteg – nem épp
ideális a közlekedők szempontjából. A Pirelli olyan téli gumit alkotott, ami megállja a helyét ezek
között a nehéz körülmények között is.
A Pirelli Cinturato Winter mintázata, szerkezete
A Pirelli mérnökei különösen a féktávolság csökkentésén dolgoztak, ami a mulitaktív 4D
lamellákban valósult meg. Ez a technológia irányított lamellákat jelent, ezek formája a mindenkori
vezetési követelményeknek megfelelően változik. Ezek a lamellák ugyanabban az irányban
sorakoznak, hogy igény szerint maximalizálják a vonóerő és a fékezés hatását. Amikor az autó
havas felületre ér, akkor fékezéskor a lamellák keményebbé válnak, így téve lehetővé azt, hogy a
futófelület mintázata tömörebb legyen és az autó rövidebb idő és távolság alatt álljon meg. Amikor
azonban az autó tapadást akar nyerni, akkor ezek a lamellák megnyílnak, hogy több havat tudjanak
befogni. Azt pedig fizikaóráról mindannyian tudjuk, hogy a hó a hóhoz tapad a legjobban, így lesz
ez az abroncs igen biztonságos a havas utakon is.
A lamellák a nedves felületen teljesen máshogy viselkednek. Ekkor a lamellák mozgása és az autó
menet közben való mozgása felmelegíti a futófelületet. A lamellák sűrűsége révén pedig maximális
lesz a tapadás. Ha ezeket a lamellákat egymás mellé fektetnénk, akkor a végeredmény 40 méter
hosszúságú lenne.
Innovációk a Pirelli Cinturato Winter téli guminál
A fentiekből is látszik, hogy ez egy rendkívül nagy teljesítményű abroncs, ami számos technológiai
újítást tartalmaz. Ezek egyike az új kopásjelző technológia. A NOW SNOW felirat jelenik meg az
abroncson, és amikor a NOW szó W betűje lekopik, akkor éri el a téli gumi a 4 milliméteres
profilmélységet, és ekkor ajánlott a csere.
Nagy előnye ennek az abroncsnak az alacsony zajszintje, ami mérettől függően 66-67 decibel, ezt
még a nyári abroncsok is megirigyelhetik.
Mit mutatnak a teszteredmények?
Megjelenése óta többször is tesztelték már ezt a téli gumit számos méretben, így a népszerű
205/55 r16 méretben is. Az Autobild téli tesztjén 2021-ben ebben a méretben az 50 vizsgált
abroncs közül a 27. helyen végzett. 2020-ban szintén ebben a méretben tesztelték, ekkor a 9
vizsgált abroncs közül az 5. lett az Autoexpress tesztjén. Az Autobild 2021-ben 195/65 r15
méretben is tesztelte, ekkor a különösen ajánlott kategóriába került, a maximális négy csillagot
kapta meg. A vizsgált 37 abroncs között a 7. helyen zárt.
Itt az új generáció!
A Pirelli Cinturato Winter második generációs abroncsra, a Winter 2 2021 őszén jelent meg a
boltok polcain. Élettartama hosszabb, mint az elődjéé, ez a futófelület mintázatának és az új
keveréknek köszönhető. A Pirelli által szabadalmaztatott, folyékony polimerekből álló rendszert a
motorsportban alkalmazták először. A keverékben lévő összetevők gondoskodnak arról, hogy
nedves és havas úton is jól teljesítsen az abroncs. Ami egyébként mintázatában is megújult,
cikkcakkossá váló lamellái immár 43 méteresek lennének kiterítve. A futófelület mintázatának
kialakításakor a Pirelli mérnökei virtuális fejlesztési programot alkalmaztak, ennek célja a nyomás
optimalizálása volt. Az aquaplaning kockázatának csökkentése érdekében a barázdákat úgy
alakították ki, hogy gyorsan és hatékonyan vezessék ki a vizet a gumi felületéről és úgy helyezték el
őket, hogy a havas úton is maximális legyen a tapadás. Elektromos és hibrid járművekre is ajánlják
ezt az abroncsot.
A téli gumik kiválasztása
A téli gumi nem olcsó mulatság, így érhető, hogy vásárlás előtt mindenki tájékozódik a
lehetőségeiről. Fontos, hogy felmérjük saját igényeinket, így azt, hogy milyen méretű abroncsra
van szükségünk, milyen az autónk teljesítménye, mennyi az életkora. Ezek ugyanis mind
befolyásolják azt, hogy melyik abroncs lesz az ideális választás számunkra. Aki a prémium
szegmensben keresgél, sok jó abroncsot talál, ezek egyike a Pirelli Cinturato Winter, és a nemrég
megjelent Winter 2, melyek nagy teljesítményt nyújtanak, megbízhatók és tartósak.