Süti beállítások

A helyes nyári gumi barázdamélység

2022/12/12
Gumiabroncs hírek

A helyes nyári gumi barázdamélység kapcsán óriási tévhitek terjengnek az autósok között. Nem csak Magyarországon, hanem gyaníthatóan az egész világon ez a helyzet, hiszen a legtöbb helyen nem képezi a KRESZ részét az, hogy milyen profilmélységgel kell rendelkeznie egy abroncsnak, illetve amennyiben jogszabály is rögzíti mindezt, az vagy pontatlanul fogalmaz, vagy csak szimplán sokan félreértelmezik az egészet.

A nyári gumi barázdamélysége a jogszabályok tekintetében

Mint már fentebb is elhangzott, a nyári gumi barázdamélységét a legtöbb országban, ennek megfelelően hazánkban is jogszabályok rögzítik, ami a gyakorlatban annyit jelent, hogy a törvény mondja ki, hogy pontosan milyen gumi az, amivel még szabad közlekedni. Habár néhány országban más az általános jogszabály, Magyarországon azonban 1,6 milliméteres minimális profilmélység van előírva az autósok számára, amennyiben tehát a rendőrség egy közúti ellenőrzés során megállít minket, és a mérés során azt tapasztalják, hogy már megközelítette az 1,6 millimétert a személygépkocsin található abroncs profilmélysége, akkor figyelmeztetésben részesítenek. Ha a nyári gumi barázdamélysége ezt az értéket meghaladta már, abban az esetben a figyelmeztetés mellé büntetés is járhat, extrémebb esetekben pedig a rendőrség akár a helyszínen bevonhatja az autó forgalmi engedélyét, amennyiben úgy véli, hogy az abroncs miatt a gépkocsi nem alkalmas már a forgalomban való részvételben.

Így mérjük a profilmélységet

A nyári gumi barázdamélységét természetesen bárki szabadon leellenőrizheti majd otthonában is. Ennek az első lépése egy megfelelő mérőműszer beszerzése, amelyek közül a mechanikus változatok – a vonalzóhoz hasonló módon működnek – már nagyon olcsón hozzáférhetők, de akadnak digitális műszerek is, amelyeket inkább csak akkor érdemes megvásárolni, ha több autó is van otthon. A kérdéses műszerrel az abroncs egy jól látható pontján, a TWI, avagy TreadWear Indicator-nál lehet megmérni a kerék profilmélységét. A kérdéses indikátor rendszerint – a legtöbb abroncson – a központi vízelvezető csatornában kapott helyet, méghozzá a barázdán belül megtalálható kisebb kitüremkedés képében, ahol megfelelő mértékben és pontosan megmérhető az abroncsok kopása, illetve barázdamélysége.

Amit a gyakorlat mutat

Habár a jogszabályok szerint a gumiabroncsok profilmélysége meghatározott – ez ugye az 1,6 milliméter –, a gyakorlat azt mutatja, hogy ezt az értéket nem szabad megvárni, méghozzá nem csak a téli-, hanem a nyári abroncsokkal sem. Korábban már az ADAC, avagy a legismertebb német gumitesztelők is figyelmeztetést adtak ki ezzel kapcsolatban, így a sokat látott szakemberek szerint a nyári gumiknál átlagosan 2 – 2,5 milliméteres profilmélység alatt nem szabadna már közlekedni, míg a téli abroncsok esetében a 4 milliméter alatti profilmélység is veszélyes lehet a mindennapokban és a gyakorlatban.

A jogszabály ugyanis kis túlzással nem egy átlagot, sokkal inkább egy lehető legminimálisabb értéket rögzített ezzel kapcsolatban, vagyis az 1,6 milliméter már a nyári abroncs esetében is csak arra való, hogy guruljon rajta az autó, de semmilyen különlegesebb vagy mondhatni extrémebb helyzetben már nem állja meg a helyét. Esőben például életveszélyes vezetni egy ilyen barázdamélységű abronccsal, de példának okáért száraz útszakaszon is olyan mértékben csökkenti például a fékhatást egy ennyire elkopott nyári gumi, amivel már nem lehet biztonságosan részt venni a közlekedésben.

Iratkozz fel hírlevelünkre
newsletter_icon
Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj az akcióinkról és újdonságainkról!
Elolvastam és elfogadom az Adatvédelmi tájékoztatót