Süti beállítások

A hangos nyári gumi okai

2022/12/12
Gumiabroncs hírek

A legtöbb autós általában a téli gumi cserét követően szokott panaszkodni arra, hogy túl hangossá váltak a lényegesen jobban tapadó és puhább abroncsok, ellenben gyakran belefuthatunk a hangos nyári gumi problémájába is. Ennek az oka nagyon sokféle lehet, és mivel összetett problémák is állhatnak a háttérben, ezért érdemes alaposabban is körbejárni ezt a témát.

A hangos nyári gumi egyik legáltalánosabb problémája

Amennyiben hangos nyári gumival futunk össze, akkor elsőként azt kell nyilvánvalóvá és egyértelművé tenni, hogy pontosan milyen váltás is történt. Tudni kell ugyanis, hogy míg a nagyobbacska gyártók rendszerint sokat adnak a zajcsökkentésre is, a kisebbek azonban rendszerint – többek között – ezen is próbálnak spórolni egy keveset, ami a gyakorlatban ott mutatkozik meg, hogy menet közben igencsak hangos lesz az autó. Ha tehát valamilyen középkategóriás Bridgestone abroncsunk volt fenn, és ezt követően egy olcsóbb Matador nyári gumikat veszünk rá, bizonyára megérezzük majd a különbséget a zajosság tekintetében. Az olcsóbb termékek ugyanis általánosságban hangosabbak is, és bár ez igencsak komoly általánosítás, a legtöbb esetben igaz.

Természetesen nem csak ez lehet probléma a hangos nyári gumi kapcsán, hanem az is, ha például méretet váltottunk, esetlegesen vékonyított, sportosabb gumiabroncsokat tettünk fel az autóra. A sportosságnak és a tuningnak ugyanis mindig megvan a maga ára, így a vékonyabb kerekek, a szélesebb futósáv miatt sokkal nagyobb zajt képesek generálni, ami még abban az esetben is igaz, ha valamilyen prémium kategóriás termékről van szó. Ennek megfelelően például egy széles Pirelli gumi is adhat ki olyan jelentős zúgást és morgó hangot, mint egy olcsóbb kategóriás, általános szélességű változat. A méret és a kialakítás tehát jelentős zajhatást generálhat, de például az is, ha egy menetirányos gumiabroncsot fordítva tesznek fel az autóra, ami egyébiránt a tapadást és a menetstabilitást is jelentősen befolyásolja, tehát nem csak a zaj lesz az egyetlen probléma, amit felfedezhetünk ezzel kapcsolatban. Az aszimmetrikus mintázatú abroncsokat ugyanis rosszul is fel lehet tenni a gépjárműre, és ilyen esetben nem rendeltetésüknek megfelelően működnek, ami nagyobb zajhatással is együtt járhat.

Ami növelheti még a zajhatást

Noha a fentiek kis túlzással a legáltalánosabbak, ha egy gumiabroncs magas zajhatásáról beszélünk, összességében kijelenthető, hogy más probléma is állhat a háttérben. Ha a futómű esetleges problémáit ki lehet zárni, és a gyanú kizárólag a hangos nyári gumira terelhető, abban az esetben a rossz kopás is állhat a probléma hátterében. A rosszul felpumpált abroncsok vagy az elrontott futómű-beállítás ugyanis irreális abroncskopást idézhet elő az autónál. A probléma kiváló okának függvényében így elkophat az abroncs külső fele – egyszerre vagy külön-külön is –, de bizonyos esetekben akár a gumi középső íve is megkophat.

Bármelyik probléma is áll fenn, a guminak nem csak a tapadása romlik meg ilyen esetekben, hanem természetesen a zajszintje is megnövekedhet, hiszen nem az ideális felülettel érintkezik az úttesttel, hol jobban, hol kevésbé rásimul az aszfaltra, ami a problémát előidézheti. Néhány hangos nyári gumi esetében a probléma forrása nem csak az irreális kopásra vezethető vissza, hanem sokszor csak arra – és ez részint szerencsésebb eset –, hogy a gumit nem pumpáltuk fel megfelelő mértékben, esetleg túl sok levegőt eresztettünk bele, ami szintén kiválthat ilyen hatást az abroncsból.

Iratkozz fel hírlevelünkre
newsletter_icon
Iratkozz fel hírlevelünkre, hogy elsőként értesülj az akcióinkról és újdonságainkról!
Elolvastam és elfogadom az Adatvédelmi tájékoztatót